Chicago Chesed Fund

https://www.chicagochesedfund.org/

Thursday, September 17, 2020

Condensed Nusach Hataras Nedarim

 If you need to do Hataras Nedarim quickly, you have the Chayei Adam's shorter nusach as an alternative to the longer nusach from the Shelah that is printed in the siddurim

The Chayei Adam has it in German, because hataras nedarim requires that the applicant understand what he is saying. Rav Steinman translated it into Hebrew.

Rav Steinman offered this option for cases where there is some time pressure, such as a High School where only the rabbeim are old enough to have beards, and they would have to sit there for a long time. If you have any other personal need to make it shorter, this option is available.


מספר כאיל תערוג   בעניני המועדים  תשע"ח
סדר התרת נדרים הקצר 
במקומות שיש הרבה אנשים שרוצים להתיר נדרים, ויש רק מעט הכשרים לדון, כגון כלל לצעירים, ואם יאמר כל אחד כל הנוסח יארך זמן רב מאד. הנה כתב בחיי אדם ( חיי ארם כלל קל"ח סימן ח')  
נוהגין לעשות התרת נדרים בער"ה כדי להנצל מעונש נדרים ואמנם ראוי לכל אדם שילמוד הל' נדרים (ומבוארים בחכמת אדם) כי יש הרבה נדרים שא"א להתיר אותם ונכשלין בהם. צריך כל אדם שיהיה נזהר שיבין מה שהוא אומר ולא כמו שחושבין הע"ה שהוא איזה תחינה וראיתי מהיראים שאינם מבינים בלה"ק שאומרים הנוסח של התרת נדרים בלשון לע"ז 
(דיא נדרים אדר שבועות וואש איך האב גיטאן אונ מען קען זייא מתיר זיין האב איך חרטה אז איך האב אויף מיר גנומן בנדר אדר שבועה) ויתירו לו ואז יאמר (איך בין מוסר מודעה אז ווען איך ווער טאן איין נדר זאל ער גאר ניט חל זיין): 
עד כאן דבריו 
ולשם כן תירגם רבנו נוסח זה ללשון הקודש 
מתחרט אני על כל הנדרים ושבועות וכן כל מנהג טוב שנהגתי ולא אמרתי שיהא בלי נדר ואם הייתי יודע שאתחרט לא הייתי נודר או נשבע  ובמנהג טוב הייתי מתנה שיהיה בלי נדר ומבקש שתתירו לי את כולם

מתחרט אני על כל הנדרים ושבועות וכן שנהגתי ולא אמרתי שיהא בלי נדר ואם הייתי יודע שאתחרט לא הייתי נודר ובמנהג טוב הייתי מתנה שיהי' בלי נדר ומבקש שתתירו לי את כולם 
והדיינים משיבים מותר לך ג"פ 
(קובץ אגרות אגרת מ'ו) 

This nusach is only for the basic Hataras Nedarim. As the Chayei Adam says, you will still want to say the Mesiras Modaah. 
You can say what the Gemara in Nedarim 23 says,  
הרוצה שלא יתקיימו נדריו כל השנה יעמוד בראש השנה ויאמר
כל נדר שאני עתיד לידור יהא בטל
or you can say the longer version that is in the siddurim.


 Also worth knowing - Rav Steinman skipped the word Mumchim and just said "Dayanim." Mumchim is not only rarely true, it is irrelevant when you have three dayanim. (But maybe it's ok now, when every putterer is called "Harav HaGaon.") Also, he did not say the words "Nezirus Shimshon."
הג"ר שמואל איינשטיין היה מצטרף לרבנו מידי שנה להתרת נדרים באחד הימים אחר תפילת מנחה בישיבה קטנה בחדר שיעורים ונשאל הגר"ש איזה חידושים נדרים של רבנו והשיב א' שהשמיט תיבת מומחים ואמר רק שמעו נא רבותי והב' שהשמיט תיבות ואפילו נזירות שמשון 

If you're nervous about relying on this, it might help to know that the תשע"א sefer שערי ימים נוראים  by יהודה טשזנר says that Rav Chaim Kanievsky and להבדיל בין חיים לחיים  Rav Michel Lifkovitz said that the nusach is good even lechatchila.
וכשראו הגרמ"י ליפקוביץ שליט"א והגר"ח קניבסקי שליט"א נוסח זה הסכימו גם הם שאפשר לאומרו לכתחלה


One more thing. Please forgive me for saying something obvious to you, but the reality is that many people make this mistake. People worry about getting dayanim that have a חתימת זקן. Don't worry about it. You don't need a beard to be a dayan. You do have to be an adult, and we don't rely on חזקה דרבא where we can avoid it, so we prefer people that can grow a full beard, because it is evidence of physical maturity.  But there is no advantage in the dayanim actually having a beard. A clean shaven talmid chacham is far better than an amoretz with a beard, unless you're worried about י"ג תיקוני דיקנא, and then I can't help you.

7 comments:

  1. Speaking of dikdukim in Hataras Nedarim, Mori VeRabbi Rav Yitzchok Feigelstock Shlita would tell the bachurim being mattir his nedarim to omit the word “yihyu”. Thus, instead of הכל יהיו מותרים לך הכל מחולים לך... he told them to say הכל מותרים לך הכל מחולים לך. I never asked him for a mekor, but it seems logical; after all, why would the muttarim be future tense as opposed to the mechulim and sheruyim? (If we used yihyu for all of them, I could argue that it’s a function of the mikan ulehaba nature of the haftarah, despite the fact that oker es haneder lemafreiya, but nobody needs that headache on Erev Yom HaDin...). Perhaps the phrasing crept in because of the conclusion כך יהיו מותרים בבית דין של מעלה.

    In any case, כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה !

    ReplyDelete
    Replies
    1. You're right. That is tzorich iyun, and we're better off just dropping the yihyu. It would make sense if it was said after the mesiras moda'ah, but it's not.
      !לשנה טובה תכתב ותחתם לחיים טובים ולשלום

      Delete
  2. I had to see this post after sitting through 2+ hours of young bachurim with heads full of mush and mouths full of marbles saying standard nusach? I am hearby moseir.modua (bli neder) that next year I will use this. Ksiva vchasima Tova

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, that is funny. First time I've laughed in a looong time. Thank you.
      And measure for measure: From R Avrom Biderman.
      Why do we ask for kapara from אל עורך דין? Why refer to Hashem as a lawyer, when He is The Judge?
      A chosid came to the rebbe and asked for a bracha to win his court case. The Rebbe said, "Of course I will give you a bracha. May the court find the truth." The chosid got very upset! "Rebbe, I don't want the court to find the truth, I want to win the case! Just give me a bracha that I will win the case in court!"
      So we say, RBSO, please, be our lawyer, not the judge.
      I did not see this in his handwriting, and it's really a hoot, but we probably ought to have a different pshat in the nusach.
      ! לשנה טובה תכתב ותחתם לחיים טובים ולשלום
      And much hatzlacha with your marble-mouthed talmidim!

      Delete
  3. Amazing! Same day this came out I was approached to do this version and just clicked and did it. What hashgacha

    ReplyDelete
    Replies
    1. You mean you didn't have to sit for an hour with mush-brained marble-mouthed kids? Great Siman Tov to begin a year of good mazel.

      Delete
  4. Exactly, didn't have to sit through everyone regretting their shimshon nezirus.

    ReplyDelete