tag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post2187126783348953774..comments2024-03-19T23:03:01.685-05:00Comments on Beis Vaad L'Chachamim: Vayeilech, Devarim 31:12. The False Dichotomy of Tzibur/YachidEliezer Eisenberghttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-4665639424450434362012-09-24T11:50:30.821-05:002012-09-24T11:50:30.821-05:00These are just the laws of nature, if most people ...These are just the laws of nature, if most people do not pay their taxes, everybody suffers (in this world). Elihttp://www.blogger.com/profile/12793717193734899866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-23657276619323947622012-09-24T08:52:59.185-05:002012-09-24T08:52:59.185-05:00I can understand that as far as Schar, but not for...I can understand that as far as Schar, but not for undeserved onesh, which is what Rav Friedlander apparently accepts. Yes, there's a din of areivus, but it can't possible apply to hanistaros.Barzilaihttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-80671213417909191702012-09-24T06:06:30.213-05:002012-09-24T06:06:30.213-05:00Kuzari (3:19) says sachar va'onesh in this wor...Kuzari (3:19) says sachar va'onesh in this world is for the whole nation, and the individuals get theirs in the world to come: <br><br>כי העניין האלוקי כמטר מרווה ארץ מהארצות כשתהיה הארץ כולה ראויה לו, ואפשר שיכלול בה מי שאינו ראוי לו מהיחידים ויצלחו בעבור הרוב, ובהיפוך זה, ימנע המטר מארץ מהארצות, מפני שהארץ כולה אינה ראויה לו, ואפשר שיכלול בה יחידים היו ראויים לו, ונמנע מהם בעבור הרוב. <br><br>אלה דיניו יתברך העולמיים. ואצלו יתברך הגמול ליחידים ההם בעולם הבא. ועוד שבעולם הזה ייתן להם תמורה טובה וייטיב להם בקצת טובה יהיו בה ניכרים משכניהם, אך מעט שיינצלו מהעונש הכולל הצלה גמורה. <br><br>see similarly in Maharsha Kidushin 39b dh שכר מצוהElihttp://www.blogger.com/profile/12793717193734899866noreply@blogger.com