tag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post4382950762431220002..comments2024-03-28T23:20:49.777-05:00Comments on Beis Vaad L'Chachamim: Korban Pesach, Korban Todah, Matza and ChametzEliezer Eisenberghttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-80767789213882803902017-04-16T10:42:38.366-05:002017-04-16T10:42:38.366-05:00Thank you again, and again, it is now incorporated...Thank you again, and again, it is now incorporated.Eliezer Eisenberghttps://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-5829290300026274052017-04-16T09:38:37.813-05:002017-04-16T09:38:37.813-05:00There's a sefer called נער יונתן that was publ...There's a sefer called נער יונתן that was published about 8 years ago. This is what he writes on the relevant Targum:<br /><br />ממנין עשרא. כן מצאתי בס' התוס' השלם שדרש שאין הפסח נאכל אלא בעשרה דכתי' ואם ימעט ודרש י' מעט. ואחר שדרשו כן אולי יש להעמיס שיטה זו בשיטת ר' יהודה דאי' בפסחים (צ"א.) "מנין שאין שוחטין את הפסח על היחיד ת"ל (דברים ט"ז ה') לא תוכל לזבוח את הפסח באחד דברי ר' יהודה ר' יוסי אומר יחיד ויכול לאוכלו שוחטין עליו עשרה ואין יכולין לאוכלו אין שוחטין עליהן" ולפי הנ"ל י"ל דלא שני ליה לר' יהודה בין אחד לב' וכו' דכולם הויין יחידים עד עשרה דאקרי עדה והיינו דקמהדר לי' ר' יוסי "עשרה ואין יכולין לאוכלו" ועשרה מאן דכר שמיה אלא כמש"כ. וע' ג"כ בפסחים (ס"ד:) ובאיכ"ר (א' ב') "ואין לך כל פסח ופסח שלא נמנה עליו יותר מעשרה". ואולי יש לבאר ע"פ שיטת המור וקציעה (או"ח סי' תרע"א והובא שם בשערי תשובה ד"ה ובביהכ"נ ושם בסקי"ב וע"ש עוד בביה"ל ד"ה ויש נוהגין) דליכא פרסומי ניסא בפחות מעשרה עש"ה (ויש להביא עוד סמוכין לדבריו מדברי הרשב"ם בב"ב קמ"ה: ד"ה בי עשרה וכן ברש"י יבמות ס"ז.):<br /><br />In the השמטות, after bringing a few more sources, he points out that this cannot possibly be Rabbi Yehuda's shittah, since from the sugya in Pesochim 98-99 (cf. Rambam 3:8 and Mahari Korkus) it become clear that R"Y would allow shechitas korban Pesach even for two people.<br /><br />To his point of ribbui ochlin as a function of pirsumei nisa, I would add the Yotzer leParshas haChodesh (Shacharis):<br /><br />תוקף הדרת מלך מלהמעט, הרשם להמנות בואם ימעטAvrohom Wagnerhttps://www.blogger.com/profile/02792997594497432420noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-71165788374561905792017-04-14T13:39:25.698-05:002017-04-14T13:39:25.698-05:00Thank you, again, for melachto ne'esis al ydei...Thank you, again, for melachto ne'esis al ydei acheirim, and it's already in the post.<br />Good Shabbos.Eliezer Eisenberghttps://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-52897871175200635832017-04-14T11:16:08.262-05:002017-04-14T11:16:08.262-05:00Re: having a crowd for the korban Pesach, note R&#...Re: having a crowd for the korban Pesach, note R' Yehuda's shittah that אין הפסח נשחט על היחיד. See, too, the Targum Yonasan on the possuk ואם ימעט הבית מהיות משה where he seems to require a minyan for eating the korban (Compare chalitzah בעשרה כי היכי דליפרסמא מילתא).Avrohom Wagnerhttps://www.blogger.com/profile/02792997594497432420noreply@blogger.com