tag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post8358754213627104557..comments2024-03-19T23:03:01.685-05:00Comments on Beis Vaad L'Chachamim: Vayeitzei, Bereishis 31:1. Kavod.Eliezer Eisenberghttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-46059311806343383412012-12-02T15:12:05.457-06:002012-12-02T15:12:05.457-06:00http://www.rossipublications.com/main/author/rabbi...<a rel="nofollow">http://www.rossipublications.com/main/author/rabbi-zvi-ron</a>Avi levinehttp://www.blogger.com/profile/12313243114634520292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-71892043031585046592012-12-02T12:26:51.131-06:002012-12-02T12:26:51.131-06:00Thank you for the source! I put it straight into t...Thank you for the source! I put it straight into the post.<br><br>Who is Rav Zvi Ron? A search for the name points me to someone that was on a television show called The Weakest Link.Barzilaihttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-7617675699511292362012-12-02T08:42:16.673-06:002012-12-02T08:42:16.673-06:00the midrash was pointed out to me by Rav Zvi Ronthe midrash was pointed out to me by Rav Zvi RonAvi levinehttp://www.blogger.com/profile/12313243114634520292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-84428166715772476942012-12-02T08:38:09.876-06:002012-12-02T08:38:09.876-06:00The drasha in question is brought down in the Midr...The drasha in question is brought down in the Midrash Sechel Tov (written in 1139) <a rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Menahem_ben_Solomon</a> on Parshas Vayetzei way before the Vilna Gaon <br>read it here <a rel="nofollow">http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33211&st=&pgnum=208&hilite=</a><br><br>Avi levinehttp://www.blogger.com/profile/12313243114634520292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-88339917676820973442012-11-21T07:28:43.657-06:002012-11-21T07:28:43.657-06:00I just drove into New Jersey for a mechutan's ...I just drove into New Jersey for a mechutan's wedding, so I have limited access to the web. I did forward the issue to a friend who is a yodeiah sefer on such topics.Barzilaihttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-82177112997631847722012-11-20T20:04:19.920-06:002012-11-20T20:04:19.920-06:00In the חומש הגר"א this "vort" inclu...In the חומש הגר"א this "vort" includes the medrash rabbah 73, 12 which says אין כבוד אלא כסף וזהב<br>(I can live with that), and the passuk נחום ב י which also has כבד חסר. <br><br>However, and this is, to quote Eli, "upsetting", the vort continues that here in ויצא and in נחום are the only two places in תנ"ך where כבד is written חסר!!!<br><br>So either the גר"א had a different mesora, [and I'm not planning on going through the מנחת שי on the whole תנ"ך] or this is an illustration of the sad reality that if a posuk is not quoted by Reb Chayim, it's unfamiliar to the Yeshiva world. terra incognito, ממש.<br><br>I also checked the copy of the מסורה גדולה וקטנה on ויצא and it is silent on the subject.great Unknownhttp://www.blogger.com/profile/15728976902210831137noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-36098049322155718172012-11-20T15:26:39.360-06:002012-11-20T15:26:39.360-06:00(i) If I understand correctly, this vort is not fr...(i) If I understand correctly, this vort is not from the Chofetz Chayim, but the מהדיר, i.e. R. Shmuel Greineman.<br><br>(ii) Many vorts are falsely attributed to the Gaon. This specific one does not appear in print, to the best of my search ability, till ~100 years ago.<br><br>(iii) Still, upsetting.<br><br><br>Elihttp://www.blogger.com/profile/12793717193734899866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-19580690402007720892012-11-20T13:33:29.316-06:002012-11-20T13:33:29.316-06:00"מדינת ישראל עומדת על רצונה בהפסקת אש ארוכת ט..."מדינת ישראל עומדת על רצונה בהפסקת אש ארוכת טווח, וגורמים המצויים בקרבת המו"מ הוסיפו כי אחד מתנאיה של ישראל הוא שהחמאס יפסיק את האש, למשך 24-48 שעות,"<br><br> לא מבינים, יש גזירה קשה מאד על עם ישראל, קוראים להשמיד את העם היהודי בכל מקום ח"ו. אם אנחנו לא חוששים, היינו ראויים למוות רחמנא לצלן, מה עושה הקב"ה? נותן פחד מוות שנחשב כמוות. מה שמרגישים התושבים בדרום ארץ ישראל זה כפחד מוות. הגזירה היא גזירה, וכל יום יש פחד, כמה פעמים. זה לא פשוט, צריכים להתעורר ודחוף להתעורר בתשובה שלמהAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-73292724139587221332012-11-20T12:29:01.547-06:002012-11-20T12:29:01.547-06:00Second time:וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן ל...<br>Second time:<br><br>וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן לֵאמֹר לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה: (לא, א)<br><br>ואונקלוס תרגם, את כל הכבוד - ית כל נכסיא האלֵין. ויונתן בן עוזיאל תרגם, ית כל יקר נכסיא האלין. ולשניהם, כיונו בני לבן. אלא שבתרגום יונתן בן עוזיאל הוסיף תיבת "יקר", שזה תרגום המלה כבוד. ואונקלוס השמיטה. והרשב"ם ז"ל פירש, הכבוד, עוצם ממון, כמו ואברם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב (בראשית יג, ב). עכ"ל. ונראה דהוא מפרש תיבת כָּבֹד הנזכרת כאן, מלשון כָּבֵד בלבד, אשר ענינו הכבדת הממון והעצמתו, ואין כאן ענין של כבוד ויקר, והוא כתרגום אונקלוס.<br><br>ושמעתי בשם הגר"א מוילנא ע"ה, שבדק בכל התנ"ך ומצא, שכל מקום שמדובר בכבוד אמיתי, שהוא כבוד התורה נכתבה תיבת "כבוד", מלאה וא"ו כמו שנאמר (משלי ג, לה), כבוד חכמים ינחלו, שמילת כבוד מלאה וא"ו. אמנם כשמדובר בכבוד המדומה מעניני העוה"ז, שהוא אך דמיון ותעתועים נכתבה תיבת "כבֹד" בלא וא"ו, כמו כאן.<br><br>והרב רי"ב חרר נר"ו הקשה על דברי השמועה הזאת, דהא מצינו במ"א ג, יג ונתתי לך גם עושר גם כבוד, וכן בישעיה טז, יד ונקלה כבוד מואב, וכן באסתר ה, יא ויספר להם המן את כבוד וגו', וכולם מלאים בוי"ו. ואולי כונת השמועה הוא דוקא על מילות כבוד הנאמרות בתורה, עכת"ד.<br><br>ויש מקום אתי ליישב כל המקומות הנ"ל, דמה שנאמר "ונתתי לך גם עושר גם כבוד". הכי קאמר, גם עושר העוה"ז וגם כבוד של תורה שבו תלוים חיי העוה"ב. ומה שנאמר "ונקלה כבוד מואב". הכי קאמר, שהם מתפארים שיש להם כבוד אמיתי, אך הי"ת אומר ונקלה כבוד מואב, היינו ש"כבוד מואב" נקלה הוא, ואינו הכבוד האמיתי. ומה שנאמר ויספר להם המן את "כבוד" וגו'. היינו, שהמן הרשע היה אומר שיש לו גם עושר וגם בנים, וגם כבוד רוחני אמיתי, וכדרך הגבירים העשירים שרוצים להתפאר במעמד רוחני גדול. כנלענ"ד.<br><br>ובזה פירש הרה"ק מקאמרנא ע"ה בספר היכל הברכה את מאמר יוסף לאחיו (בראשית מה, יג), והגדתם לאבי את כל כבודי בארץ מצרים, תיבת "כבודי" מלאה וא"ו ללמד, שנתמלא הכבוד מן יוסף צדיק יסוד עולם, ואין בכל התורה כבוד אדם מלא חוץ מזה. ע"ש. וראינו שאין ענין הכבוד ההוא כבוד גשמי, אלא כבוד מסטרא דקדושה, שבא ליוסף מחמת קדושתו וצדקתו.<br><br>וכבר כתבתי בכמה מקומות (ראה בהקדמת שמע שלמה ח"א ובספרנו זה פר' חיי שרה מאמר ג ופרשת תולדות מאמרים ח, יג ופר' וישב מאמר ב ופרשת ויחי מאמר יז), שהאות וא"ו היא בחינת התורה הקדושה, והיינו ענינו, כלומר, כשהכבוד מחובר לתורה הקדושה, אז יש בו וא"ו, ואם נחסר ממנו אות וא"ו סימן מובהק הוא שלא מדובר בכבוד תורה ובכבוד אמת, אלא בהבלי העולם.<br><br>ובני לבן לא ידעו ולא רצו לדעת ממעלותיו הרוחניות של יעקב אבינו ע"ה, וכל עינם היתה על הממון לבדו, וע"ז היו מתרעמים כאן באומרם, ומאשר לאבינו עשה את כל ה"כבד" הזה, שכל ענינם אך ורק בכבוד הגשמי שהוא חסר. ורמז גדול למדנו בזה דכשאין וא"ו החיבור המחבר את האדם לתורה ולהי"ת, אזי גם כבוד אין שם, רק הבל ודמיון, כי חן וכבוד יתן ה' (תהלים פד, יב), והוא נותנו לדבקים בו האוחזים בתורתו.Barzilaihttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-69660156304341219422012-11-20T12:28:55.632-06:002012-11-20T12:28:55.632-06:00I checked around, and interestingly, I found two t...I checked around, and interestingly, I found two times Rav Amar talks about this Gaon. The first time is just what I said in the post. The second time is an attempt to deal with the cases where the opposite seems to be the case. I have to do this in two comments, because it's too long for one.<br><br>First time:<br><br>ומענין לענין באותו ענין נזכיר מה שאמר יוסף לאחיו, והגדתם לאבי את כל כבודי במצרים (בראשית מה, יג), ושאלו המפרשים וכי זו היא המעלה הגדולה שרוצה לספר לאביו אותו לא ראה כ"ב שנים, שיש לו כבוד במצרים. ואמר לי הגר"י משורר (נר"ו) ז"ל, שהרב היכל הברכה פירש דמיירי בכבוד תורה שהוא כבוד אמיתי, שבא לרמוז לאביו שהוא עדיין לומד תורה ומקיים מצוותיה, כדי להניח את דעת אביו, והוכיח את זה ממ"ש "כבודי" מלא וא'ו, וזאת על פי מה שכתב הגר"א ז"ל, שכל מקום שמדבר על כבוד של תורה, כתוב כבוד מלא וא'ו, כמו כבוד חכמים ינחלו (משלי ג, לה), אבל בכבוד של העוה"ז שהוא כבוד מדומה כתיב חסר, כמו ומאשר לאבינו עשה את כל הכבד הזה (בראשית לא, א). עינינו הרואות שכל עניני התורה ודבקות באל רמוזים באות וא'ו, עד שהעדרה מורה על העדר התורה, ומוכיח שמדובר בעניני העוה"ז והבליו המדומים.<br><br>ובהיותי בזה פירשתי מה שאמרו חז"ל (עירובין יג, ב), הרודף אחר הכבוד הכבוד בורח הימנו. דהכי קאמרו, הרודף אחר הכבוד המדומה, הכבוד האמיתי בורח ממנו, שהכבוד האמיתי בא ממלך הכבוד שחותמו אמת, ודובר שקרים לא יכון לנגד עיניו, אבל הבורח מהכבוד המדומה ומחפש את דרך האמת, הכבוד האמיתי רודף אחריו, ויבא טוב ויקבל טוב מטוב לטוב.<br>Barzilaihttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-13843798937404950142012-11-20T12:14:09.461-06:002012-11-20T12:14:09.461-06:00Yes, I was just at a Shiva house and said Tehillim...Yes, I was just at a Shiva house and said Tehillim 49, as you mention, אל תירא כי יעשיר איש כי ירבה כבוד ביתו. כי לא במותו יקח הכל לא ירד אחריו כבודו.<br><br>That's very upsetting. What did the Chofetz Chaim mean? And what did the Gaon mean? Only in chumash? But he talks about a passuk in Nachum in Trei Asar. Also, the first three of the second set are in Chumash. Did the Gaon and Chafetz Chaim mean that we need to edit our Sefarim? Highly doubtful, but possible. Do we have a mesora about the Gaon's shittah in the Malei/Chaseirs?<br>Barzilaihttp://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6453787673476195995.post-84010251676613022752012-11-20T01:40:49.363-06:002012-11-20T01:40:49.363-06:00ארך ימים בימינה ובשמאלה עשר וכבודויספר להם המן את ...ארך ימים בימינה ובשמאלה עשר וכבוד<br>ויספר להם המן את כבוד עשרו<br>אל תירא כי יעשיר איש...לא ירד אחריו כבודו<br>and many others.<br><br>On the other hand <br>והיה בעבור כבדי ושמתיך בנקרת הצור<br>ונעדתי שמה לבני ישראל ונקדש בכבדי<br>הראני נא את כבדך<br>כבד אלקים הסתר דבר<br>and others (כבד is much less frequent than כבוד)Elihttp://www.blogger.com/profile/12793717193734899866noreply@blogger.com