Tuesday, March 6, 2012

A Shalach Manos Gift from the Rashash

The Rashash has comments on the Gaon's Ma'aseh Rav, and in #249 he says that he believes that when Reuven sends Shalach Manos to Shimon, and Shimon accepts it, then they both were mekayeim the Mitzva of Shalach Manos.  This is why the mitzva is referred to as משלוח מנות, in a noun form, instead of שולחים מנות, in a verb form.

 סימן רמט עיין מגילה (דף ז) תוד״ה קיימת כו׳. ובטו״א שם בסופו בד״ה וכ״ת ט'. פשיטא מאי קמ״ל ט '. ולענ״ד לולא דמסתפינא היימתי אןמר דבר חדש (אף דהוא נגד משמעות גדולי האחרונים) והוא. שכשולח אחד לחבירו. קיימו שניהם הנותן והמקבל מצות משלוח מנות כיון דע״י שניהם נעשתה המצוה. והכי דייק לישנא דקרא ״ומשלוח" מנות. ולא
 קאמר ״לשלוח". עיין רש״י שם. וכזה מדוקדק שפיר קיימת ״בנו". ר״ל אני ואתה וזה אשמעינן. ומיושב קושי׳ הגאון במל טו״א ז״ל שם. מאי קמ״ל. וגם יתיישב היטיב דברי רש״י ז״ל בד״ה מחלפי סעודתייהו • אשר כבר צווחו עלי׳ ולא העלו כלום. והכי משמע לי עוד. דהא המ״א ובעל טוי׳א ז״ל כתבו דמנות דוקא מבושלים. וראוים לאכילה. וא״כ קשה טובא האיך שדר
 בחזרה מרי ב״מ לרבה זנגבלא ופלפלא. הא אמרינן בברכות ל״ו מ״ב כס פלפלא ביו״כ פטור. וכן כס זנגבילא. אמרי׳ שם דפטור. אף שיש לדחוק קצת. מ״מ לפימש״כ א״ש טפי. כיון דכבר קיים המצוה בקבלתו ולכונה v שלח לו דברים הללו להורות דין זה ודו״ק:

No comments:

Post a Comment