Friday, September 8, 2017

It's Time to Lawyer Up

I was just reading an article about Ben Brafman, a fine Jew and the last of  the great criminal defense stars. (He once told Sean Combs that he would defend him, and he gave him his home number. He assured his client that he will be available 24/6. Combs said, "What do you mean 24 6? If you're representing me, you need to be available 24 7!" Brafman explained that he will not be available on Shabbos. Combs said "Nothing doing. You defend me, you're available every day and all day." Brafman said no. If it's an emergency, you can call my associate, and if he thinks it's life or death, he'll send me a fax, and I'll decide if it is really an emergency. Brafman's reputation being what it is, Combs agreed. (Anyway, Cochran co-defended.) That Shabbos, the phone began ringing at the Brafman residence. It rang, they say, one thousand times that Shabbos, and Brafman ignored it. Motzei Shabbos, he called Combs and asked if it was him that called, and Combs said "Yes, it was me, and thank you very much, you made me ten thousand dollars. My friends bet me that you would answer the phone if I called enough times."

I know that if I received a summons naming me as the defendant in a legal action, informing me that I have exactly thirty days before commencement of the trial, the first thing I would do would be to call Benjamin Brafman. A good lawyer makes the difference between heaven and hell. What price can you put on that?

Thirty days before Rosh Hashannah. we begin blowing the Shofar. The tekiyas shofar is our summons, our הזמנה לדין. The first thing to do is to make sure that you have the best lawyer. Who is the best lawyer? Mitzvos and Maasim Tovim are our Saneigorim, our Praklitim in Beis Din shel Maalah. When you get the summons, it's time to lawyer up, and to get the best lawyer you can afford.

The Praklitim that you get from Torah, Teshuva, and Tzedaka work for you 24 7.

The first to mention this idea in print is the Leket Yosher, the talmid of the Terumas HaDeshen, in his sefer recording his Rebbi's hanahagos and psakim. 


לקט יושר, הלכות ימי הסליחות סוף סימן ט׳

נחזור לתשובה מראש חודש אלול ואילך יתחיל בזהירות כי אז שלושים יום קודם יום הדין זמן בית דין שלושים יום (ב״מ קי״ח) ותוקעים כדי להזהיר בתשובה לבקש זכויותיו ליום הדין 


Reb Ahron Kotler also used this Leket Yosher in Chelek II page 138.


כתוב בתהלים קי"ט צ"א למשפטיך עמדו היום כי הכל עבדיך והמכוון לר"ה ויש להבין שהרי יום הדין הוא על הבריאה כולה והקב"ה מביא במשפט את כל המעשים ומה זה שייך לעבדות אך הפירוש שעבדיך עומדים למשפט היינו באים להישפט ומעמידים עצמם למשפט והנה ההזמנה למשפט היא מר"ח אלול כי זמן ב"ד הוא ל' יום וכבר עבר חודש אלול ולא עשינו ההכנות הדרושות להעמיד את עצמנו למשפט איחרנו עד כה ומן ההכרח לנצל לפחות את יום ערב ר"ה דמפורש בתנחומא שביום זה הגדולים יוצאים לקראת המלך ומוחל שליש לא רק להם אלא לכולם וזהו שאנו אומרים ביוצר לר"ה מאתמול קדמנוך לחלותך מלך 
והנה הטרודים בעניני העולם הרי אין שומעים כלל את ההזמנה לדין אבל בני תורה שתורתם אומנותם ויודעים את החיוב מה מאד גדול חיובם לבוא להעמיד א"ע לדין כי כידוע מ"ש חז"ל מו"ק טז א קראו למשפט ולא בא משמתינן ליה ואפי' נתבע על שוה פרוטה שהחוב אינו כ"א דבר מועט אעפ"כ מתחייב בעונש נורא על ההשתמטות והסירוב ולמדו כך מקרא ירמי' מו יז קראו שם פרעה מלך מצרים שאון העביר המועד וברש"י שם ד"ה קראו שם שמתא כלומר שמתא לפרעה שהעביר המועד כלומר שהעביר אותו מועד ששמו אחר מועד הראשון ע"כ ומה מאד יגדל החיוב לעשות את כל ההכנות לעמוד בדין והעמידה בדין היא שמכין את עצמו בטענות טובות ופרקליטים טובים וכי הא דתנן באבות פ"ד מ"ג כל העושה מצוה אחת קונה לו פרקליט דמלבד עצם הזכות והמשקל של המצוה קונה לו פרקליט היינו סניגור והסניגור הרי אינו משנה הדין בעצם אלא ממליץ ומראה צדדי הזכות דהרי נברא מכח המצוה מלאך ונעשה תיקון בעולמות וזוהי הסניגוריא כי כח הרע תובע וכמו בדיני התורה ישנם דינים התלויים בתביעה דוקא כמו קרבן שבועת העדות כן הוא בענין הדין שלמעלה שיש כח בתביעה ולהיפך בסנגוריא שהיא ג"כ בגדר תביעה לטובה וכאלו יש כאן עוד בעל דבר הנוגע גם לו וזוהי העמידה בדין להרבות בפרקליטים ולהיזהר מקטיגוריא והקטיגוריא היותר גדולה היא ח"ו אם אינו מחפש תחבולות לעמוד בדין ואינו טורח לרבות פרקליטים וכאילו אינו חושש כלל לדין וכתוב והיה בשמעו את דברי האלה הזאת והתברך בלבבו וכו' לא יאבה ד' סלוח לו והלא כל תקות אנוש היא הסליחה של הקב"ה ולסליחותיך אנו מקוים ואם הקב"ה העיד בעצמו שלא יאבה סלוח לו מה עוד תקוה נשארה לו 

No comments:

Post a Comment