Friday, June 29, 2018

Yisro, Shemos 20:15. Why We Had to See the Sounds at Mattan Torah

From Rav Yechiel Heller in his Amudei Or 122.

He asks, why was it necessary to have the miracle of רואים את הקולות?  He answers that we darshen from mikra and from masores. As such, it wouldn't be enough to hear the words of the Torah. They had to see them, so they could darshen masores.

ועי׳ סנהדרין ד: בענין מקרא ומסורת בכמה מקומות בתורה, ובמ"א בארנו בעה"י מה שנאמר במ"ת וכל העם רואים את הקולות בדרך נס ופלא שהי' הקול נראה לעין. ולכאורה לאיזה צורך הי' הנס הזה ולא הסתפק להם הגעת דבריו ית' לאזניהם. אולם לפי שחפצו ית' הי' שבמעמד ההוא יגיד להם התורה כולה ויקבלו שרשי' כללותי' ופרטותי' ומדות שהיא נדרשת בהם וכמה דברים בתורה שבע"פ נדרשו מהמסורת ולא הי' מושג להם בשמיעה בלבד לכך הראם ית' הענין לעינים וראו את הקולות אכמ"ל

This was originally posted in Balak, because we found it when we were looking at something Reb Yichiel Heller says that relates to the war with Amaleik. Reb Menachem Shafran commented on that post and told us that this Amudei Or works excellently with the Kli Yakar in Shemos 20:15. Thank you!

וכל העם רואים את הקולות וגו'. יש לדקדק בענין זה איך ראו את הנשמע, ומהו שאמר אח"כ וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק אחר שכבר נאמר וכל העם רואים וגו' א"כ וירא למה לי, וכן מ"ש דבר אתה עמנו ונשמעה מלת ונשמעה מיותרת.

והנה קרוב לשמוע שכל דבור ודבור שיצא מפי הקב"ה, מיד נתגשם אותו דבור והיה בו כ"כ ממשות עד שהיו רואין באויר כל האותיות פורחות וכאילו היה הכל כתוב לפניהם, וראיה לזה ממ"ש (תהלים לג ו) בדבר ה' שמים נעשו וגו'. הרי שכל דבור שיוצא מפי הקב"ה בורא בריאה חדשה, וכן לאחר היצירה אמרו (חגיגה יד.) שמכל דבור שיוצא מפי הקב"ה נברא מלאך וכן כל דברות אלו אחר שיצאו מפי הגבורה היה בהם ממשות,

 - Shloma, in a comment, said an excellent heara from his father - that maybe the pshat is that the words had to appear because of דברים שבכתב אי אתה רשאי לאמרם בעל פה. Excellent!

4 comments:

  1. This can also explain the maamar Chazal that not only did they see that which is usually heard, but they also heard that which is usually seen. Not only did they see the kolos to be able to discern the masores, they also heard the ksav to be know the proper mikro. It would not be sufficient to hear the mikro and see the mesores, because these two bechinos must work in tandem, as Tosafos explain that the machlokes whether eim lamikro or lamasores is only which should be given precedence, but all agree that we must darshen both. Therefore, the Yidden had to see the masores which is inherent in the mikro, and vice versa.

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. I shared Rabbi Heller's vort with my father he replied perhaps it was a kiyum in דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן על פה !

      Delete
    2. Sorry I didn't see the comment. The Blogger program is having problems.
      Excellent pshat! Very nice. I'm putting it in.

      Delete