1. The meraglim brought back grapes and figs and pomegranates, three of the Shivas Haminim that are the pride of Eretz Yisrael. 13:23
ויבאו עד נחל אשכל ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשנים ומן הרמנים ומן התאנים
Why didn't they bring back the other four- olives, dates, and grain (wheat and barley)?
2. Rachel called her son Binyamin meaning suffering, or mourning. Yaakov kept the basic name but gave it a different meaning- Southerner (Rashi Breishis 35:18), or mighty. In this parsha there are two names that stayed the same or only changed a little but acquired new meaning.
3. The passuk in Tehillim 118:6 says ה' לי לא אירא מה יעשה לי אדם. Where do we see that fearing an enemy is related to rebellion against Hashem?
4. Hashem called Moshe 'Avdi'. Who else does Hashem call Avdi?
5. The Mitzva of Shechita does not mean one should go find an animal to Shecht. It means that if you want to eat meat, you must shecht the animal. The Mitzva of Tefillin, or lulav, is a personal obligation irrespective of your needs or wants. You have to put on Tefillin. You have to take a lulav. Is the mitzva to be mafrish challah only if you want to eat, like shechita, or a general Mitzvah, like Tefillin, that if you made dough you have to separate Challah even if you have no intention of eating it, like if you make it for play or decoration? The same question applies to Teruma.
6. Is there a mitzva deoraysa to take Challah from flour that grew outside Eretz Yisrael and was made into dough outside Eretz Yisrael.
7. Issur צד on people? It is assur to trap living things on Shabbos. Does this apply to people.
8. Which 5 groups were not included in the gzeira of the Meraglim and were allowed to enter Eretz Yisrael.
9. Not fair because it requires outside knowledge, but What do יתרו עמינדב and יפונה have in common?
1. The meraglim brought back grapes and figs and pomegranates, three of the Shivas Haminim that are the pride of Eretz Yisrael. 13:23
ויבאו עד נחל אשכל ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשנים ומן הרמנים ומן התאנים
Why didn't they bring back the other four- olives, dates, and grain (wheat and barley)?
Reb Meir Simcha in Chukas, 20:5
לא מקום זרע ותאנה וגפן כו'. לא זכר זית שמן ודבש, שכל זה היו טועמין בהמן שטעמו כצפיחית בדבש ולשד השמן, לכן לא זכרו זאת, ומשום זה נשאו המרגלים רק אשכול ומהתאנים והרימונים, ולא מן הזיתים והתמרים, שזה טעמו במן ופשוט.
2. Rachel called her son Binyamin meaning suffering, or mourning. Yaakov kept the basic name but gave it a different meaning- Southerner (Rashi Breishis 35:18), or mighty. In this parsha there are two names that stayed the same or only changed a little but acquired new meaning.
13:23, ויבאו עד נחל אשכל ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד
13:24, למקום ההוא קרא נחל אשכול על אדות האשכול אשר כרתו משם בני ישראל
The Gaon says it was originally called Nachal Eshkol after its builder, Avraham Avinu’s friend, Eshkol, of the group Aneir, Eshkol, and Mamrei. Henceforth, it was called Nachal Eshkol because of the enormous cluster of grapes they took from there.
דבאמת כאן מתחילה נקרא המקום נחל אשכל על שם איש שהיה נקרא אשכל, כמו (בראשית י"ד, כ"ד) ענר אשכול וממרא. ושם האיש אשכל שעל שמו נקרא נחל אשכל היה אשכל בכתיב חסר, וכפי שכתוב ויבואו עד נחל אשכל, אשכל חסר. לכן, לאחר כריתת האשכול ענבים קראו למקום נחל אשכול מלא בו', שמורה על שני דברים הן על שם האיש, וכן על שם האשכול אשר כרתו משם, ולהכי כתיב ויבוא עד נחל אשכל חסר ואילו למקום ההוא קרא נחל אשכול מלא (פנינים משולחן הגר"א).
Slightly different from Sefer Haksav v'Hakabala:
עד נחל אשכול. אף שעודנו לא היה שמו כך הזכיר שם זה לפי מה שנקרא המקום ההוא אחר כן על ידי אותו המעשה (הראב"ע), ולרבותינו (במדבר רבה) אשכול אוהבו של אברהם היה (ענר אשכול וממרא והם בעלי ברית אברם), ונקרא אשכול על אודות האשכול שעתידים ישראל לכרות ממקומו, לדעתם היה שמו כך מימים קדמונים בימי אברם והיה נקרא אז נחל אשכול (דער בעזיצטהום אשכול'ס), כלומר אחוזת נחלה וקנין של אשכול, נחל מענין ונחלו נחלה (אייגענטהום), אשכול הוא שם עצם פרטי לאוהבו של אברהם, ושם זה שהיה לו מקודם נשאר לו אבל לא לפי המכוון הראשון כ"א לשם כוונה אחרת ע"ש המאורע ע"ש האשכול אשר כרתו משם, וקראוהו נחל אשכול (דאס טהאל דער טרויבע), נחל ענין עמק ומישור, אשכול על הפרי; ואפשר שלכוונה זו אשכול הראשון הוא חסר וי"ו כמו שם עצם הפרטי שהוא חסר בלך לך (י"ד י"ג) גם (שם כ"ד), ואשכול השני שהוא על הפרי הוא מלא וי"ו, להורות על שנוי המובן שביניהם, וכבר מצאנו שם אחד למקום והוא לכוונת מתחלפות, באברם נאמר (וירא כ"א ל"א) קרא למקום ההוא באר שבע כי שם נשבעו שניהם, וביצחק אמר (תולדות כ"ו), ויקרא אותה שבעה ע"כ שם העיר באר שבע (ע"ש בראב"ע וברמב"ן). ופי' אשכול ענבים, שריג שבו קבוץ ענבים (איינען קאם מיט וויינטרויבען), ולפעמים יבא מלת אשכול לבד בלא מלת ענבים אחריו ויורה על הפרי, כמו (ישעיהו ס״ה:ח׳) התירוש באשכול (מיכה ז׳:א׳), אין אשכול לאכול:
And Yehoshua bin Nun. He was the son of Nun, Ben Nun, but he was called Bin Nun because he was wise, and binun implies binah. (Ramban Shemos 33:11-
וַאֲנִי חוֹשֵׁב כִּי נָהֲגוּ לִקְרוֹתוֹ כֵּן לְכָבוֹד, כִּי הָיָה הַגָּדוֹל בְּתַלְמִידֵי מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְיִקְרְאוּ לוֹ בִּינוּן, כְּלוֹמַר הַנָּבוֹן, כִּי אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹהוּ, אוֹ יִהְיֶה עִנְיָנוֹ יְהוֹשֻׁעַ שֶׁהַבִּינָה מוֹלִיד, יַעֲשׂוּ "נוּן" מִלְּשׁוֹן "לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמוֹ" (תהלים עב יז):
3. The passuk in Tehillim 118:6 says ה' לי לא אירא מה יעשה לי אדם. Where do we see that fearing an enemy is related to rebellion against Hashem?
Rabbeinu Bachaya in 14:9 sees this in the passuk אך בה' אל תמרודו.
4. Hashem called Moshe 'Avdi'. Who else does Hashem call Avdi?
14:24, ועבדי כלב
It's not in our Parsha, but also all of Klal Yisrael, in Behar, Vayikra 25:55,
כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים
So the question is, how is the appellation as applied to Moshe and Kalev distinct from its use on the entire nation.
5. The Mitzva of Shechita does not mean one should go find an animal to Shecht. It means that if you want to eat meat, you must shecht the animal. The Mitzva of Tefillin, or lulav, is a personal obligation irrespective of your needs or wants. You have to put on Tefillin. You have to take a lulav. Is the mitzva to be mafrish challah only if you want to eat, like shechita, or a general Mitzvah, like Tefillin, that if you made dough you have to separate Challah even if you have no intention of eating it, like if you make it for play or decoration? The same question applies to Teruma.
15:19-20
והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה' ראשית ערסתכם חלה תרימו תרומה
This appears to be only necessary if you want to eat, באכלכם.
In fact, of course, it is a machlokes haposkim by Truma and Challah. The
Taz holds it is a general obligation if you make dough. The Magen Avraham and
Rav Akiva Eiger hold that it is not obligatory, just that if you don't separate
challah and teruma, you can not eat the food.
הט“ז ביו“ד סימן א סקי“ז כתב: אבל בהפרשת תרומה הוה עיקר הברכה על מצות
הפרשה לא על איסור אכילת טבל שהרי מצות ההפרשה חיוב עליו אפילו אם אינו רוצה
לאכול מן התבואה עדיין, ע"כ.
ורעק"א שם על השו"ע ס"ז השיג על דבריו וכתב:
לא מצאתי זה, דבפשוטו הוא רק כשרוצה לאכלו אסור עד שהפריש תרומה,
ובמג"א רסי' ח' כ"כ לענין חלה עיין שם וה"נ בתרומה.
6. Is there a mitzva deoraysa to take Challah from flour that grew outside Eretz Yisrael and was made into dough outside Eretz Yisrael.
It is not deoraysa. It is a derabanan.
15:19 והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה
Question: in such cases, would you say there is reward on the basis of אינו מצווה ועושה or is purely a mitzva derabanan? Does it make sense for people to attribute such segulos to hafrashas challah in chutz la'aretz?
Answer: I do not know.
7. Issur צד on people? It is assur to trap living things on Shabbos. Does this apply to people.
15:34, ויניחו אתו במשמר, they imprisoned the man who was mechallel Shabbos. If there was an issur צידה, this would not be allowed.
Case on point: OC 339: 4, that the only problem of imprisoning on Shabbos is that it is an aspect of an action of the court, which is not allowed on Shabbos.
אין דנין: הגה ולכן אסור לתפוס ולהכניס לבית הסוהר מי שנתחייב איזה עונש כדי שלא יברח וכל שכן שאסור להלקותו דהוה בכלל דין ואם יברח אין עלינו כלום (ב"י סוף סימן רס"ג בשם שבולי הלקט)
(יד) ואם יברח וכו' - ואין בכלל זה אם אחד רוצה לברוח כדי לעגן אשתו דבזה מותר היה לחבשו
However, the Avnei Nezer is not sure. אבני נזר קפ'ט סעיף כ'ב.
"ותינוק נכרי שנפל לים, לכאורה נראה פשוט דלא שייך באדם שום צידה. אלא שראיתי להתוס' במסכת מנחות (ס"ד ע"א) בדיבור המתחיל להעלות דגים והעלה דגים ותינוק, לא דמי להא דאמרינן הואיל ואי מקלעי לי' אורחים. והכא נמי הואיל ופטר ליה אתינוק פטור נמי אדגים, עיין שם. משמע דפטורא דתינוק משום פקוח נפש. ויש לומר דשייך ביה צידה להשיבו אל אביו, וצריך עיון. ובאדם גדול שהוא איש לעצמו, פשיטא דלא שייך ביה צידה, דלמי צד אותו ואינו אלא מצילו ממיתה לבד".
This is something I thought about when I had to chase one of my sons and lock him in his room. I decided that with the safek, and that it was a מלאכה שאינה צריכה לגופה, I was on sound ground.
8.Which 5 groups were not included in the gzeira of the Meraglim and were allowed to enter Eretz Yisrael.
Yehoshua and Calev; the women; Sheivet Levi, who did not join in the sins of the eigel (they even refused to donate their gold,) and the meraglim; boys under 20 years old; men above 60.
9. Not fair because it requires outside knowledge, but what do יתרו עמינדב and יפונה have in common?
They were Amram's mechutonim.
Aharon married Aminadav's daughter, Elisheva.
Miriam married Yefunah's son, Kaleiv.
Moshe married Yisro's daughter, Tziporah.
No comments:
Post a Comment