Thursday, October 2, 2014

Why Teshuva is so Important


In the last post, I brought down something Reb Itzaleh Peterberger said about the consequences of delaying Teshuva.
 גופא מה שהאדם אינו עושה תשובה הוא חטא גדול וכמש״כ במדרש רבה הרי החתירה לפניך כו׳ והנה ביבמות (פ״ח ע״ב) מבואר מפני מה גרים בזה״ז מעונין ויסורין באין עליהן מפני ששהו להכנס תחת כנפי השכינה, והלא הדברים קו"ח ומה גרים שאין עליהם חיוב כלל להתגייר ואינם מחוייבים במצוות ובכ״ז אם נתגיירו הם מעוניו ומדוכין ביסורין בשביל ששהו עצמם להכנס תחת כנפי השכינה, א״כ ישראל שהוא מחויב בכל התורה ואם הוא חוטא א״כ אף אם עשה תשובה הלא יש עליו עוד תביעה מה ששהה להכנס תחת כנפי השכינה, ועל אחת כו״כ אם לא עשה תשובה כלל, הדבר נורא מאד. אשרי האיש הממהר לעשות תשובה
There are two things I'd like to add.

1.  The Gemara in Zevachim 7b about a korban without teshuva- זבח רשעים תועבה.  It appears from that Gemara that the given the simple fact that the person knows about the aveira, he knows he needs kapara, and he has not done teshuva, Chazal label him a  רשע.  
ואמר רבא עולה דורון היא היכי דמי אי דליכא תשובה זבח רשעים תועבה ואי דאיכא תשובה התניא עבר על מצות עשה ושב לא זז משם עד שמוחלים לו אלא ש"מ דורון הוא

2.  (Also from Reb Itzaleh) The Gemara in Yoma 87a about the butcher that said "I have nothing to talk to you about,"
רב הוה ליה מילתא בהדי ההוא טבחא לא אתא לקמיה במעלי יומא דכפורי אמר איהו איזיל אנא לפיוסי ליה פגע ביה רב הונא אמר ליה להיכא קא אזיל מר אמר ליה לפיוסי לפלניא אמר אזיל אבא למיקטל נפשא אזל וקם עילויה הוה יתיב וקא פלי רישא דלי עיניה וחזייה אמר ליה אבא את זיל לית לי מילתא בהדך בהדי דקא פלי רישא אישתמיט גרמא ומחייה בקועיה וקטליה
You have to ask yourself, where did Rav learn that one should present himself to the one that wronged him, instead of waiting for him to come by himself to ask to be forgiven?  And why did Rav Huna say "Abba is going to kill a man"?  Why was it so pashut to Rav Huna that if Rav would present himself to the butcher, and the butcher would not ask mechila, he would die?  And why, indeed, did the butcher die?  Was his sin against Rav so severe?  And if the offense against Rav was indeed so severe, why did he die davka after Rav presented himself?  After asking these questions, think about what the Yaaros Devash (right in the beginning) says about this time of the year: וזהו ״דרשו ה׳ בהמצאו״ שהוא ממציא עצמו לנו טרם קראנו אליו.  Whatever the pshat in the Gemara is, one thing is clear:  when the Ribono shel Olam is ממציא עצמו לנו, ignoring the opportunity of the Aseres Yemei Teshuva and Yom Kippur is being like the taboch that said זיל, לית לי מילתא בהדך.

No comments:

Post a Comment