We only bring it up here because of the passuk here in Vayeira
וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם את פני ה
from which the Gemara (Brachos 6b) derives that
כל הקובע מקום לתפילתו אלהי אברהם בעזרו, וכשמת אומרים לו: אי עניו, אי חסיד, מתלמידיו של אברהם אבינו
and later (7b) that
כל הקובע מקום לתפילתו אויביו נופלים תחתיו.
We did discuss this at length in Mishpatim. We are only adding the he'ara ketana that this makor actually deals with a tefilla that seems not to have accomplished what Avraham Avinu wanted, it was an unanswered prayer. One might think that the ma'aleh of makom kavu'a only applies where the tefilla was effective. Wait and see if your tefilla is answered, and if it was, that'll be your "lucky" spot for tefilla. Butt if you davenned and weren't answered, you should davka never daven there any more. But that is not true. In this case, it turned out that the tefilla did not save Sedom. And even so, Chazal tell us from our passuk that the place is miskadesh to the extent that it becomes the best place for tefilla.
So the lesson, to me, is that we aren't kovei'a makom like Bilam, who thought that a particular place has special power that will enhance the tefilla. It seems that we learn from this that the benefit of kviyus makom has to do with the act of tefilla that connected the mispallel with the Ribono shel Olam. The fact that the answer was "no" is irrelevant. That place becomes, for you, something of a Shaar HaShamayim.
(If you look at the post in Mishpatim, you will see that I bring this idea, in a slightly different form, at the very end of the post, from the Satmarer Rebbe. And from my brother.)
One more reminder- even though Talmidei Rabbeinu Yona in Brachos 3b say that the Makom of Keviyus makom for tefilla means a room, no matter where in the room, and they also say that the entire shul is a makom tefilla so it doesn't matter where you daven in the shul, we do not pasken like either nekuda. Keviyus Makom for Tefilla means that you should daven in one shul, and within that shul, you should daven in a specific spot.
Tur OC 90-
ויקבע מקום לתפילתו שלא ישנהו אם לא לצורך גדול דאמר רב הונא כל הקובע מקום לתפילתו אלהי אברהם בעזרו. ואין די לו במה שיקבע לו בית הכנסת להתפלל בה תדיר אלא גם בבית הכנסת שקובע בה צריך שיהיה מקומו קבוע וידוע, ולא ישב היום כאן ולמחר במקום אחר, דהכי איתמר בירושלמי אמר ר' תנחום בר חייא צריך אדם לייחד לו מקום בבית הכנסת שנאמר "ויהי דוד בא עד הראש אשר ישתחוה שם", "השתחוה" לא נאמר, אלא "ישתחוה" משמע שהיה תדיר משתחוה שם
Alternatively, find a vacant seat where the guest will be left alone, and then suggest to him that he sit there.
Sources for my way of reading it:
The Tzlach in Brachos 6b:
שכיון שהתפלל שם המקום קנה קדושה,וכשמתפלל שם שוב, קדושת המקום מסייעת לו שתתקבל תפלתו.
The Meromei Sadeh there:
אל המקום אשר עמד שם בכל יום להתפלל. ושם היה מקום קדוש לראות ממנו מה שלא היה נראה בחוש הראות
However, some rishonim say that it is a behavioral thing, that when you're kovei'ah makom, you'll have more kavana there. Like the Meiri-
ראוי לאדם לקבוע מקום לתפלתו שכל שהמקום מיוחד לו לתפלה כונתו מצויה ביותר
and the Rashba in Aggados-
כיון שהמתפלל צריך לכוון דעותיו ולדעת לפני מי הוא עומד ולעמוד ביראה וכו'והמקום המוכן לתפילה מוסיף יראה במקומות המוכנים לעבודת השי"ת
I've recently started reading your divrei torah and am enchanted. PLEASE tell me the last paragraph is sarcastic. Unfortunately I've seen your maskana played out all too often.
ReplyDeleteUnfortunately, to some people it is absurd and obviously sarcastic, and for others it is standard operating procedure.
Delete