There are no chidushim here, it's just a public service with marei mekomos.
There are so many rayos that Yael was Jewish, primarily from Nazir 23b which compares her to the Imahos and which says that she was so supremely holy that acts that under the laws of nature are physically pleasurable were repulsive to her.
Additionally, Rashi Shoftim 5:6 says that Yael ultimately was a Shofetess, like Devora, Rashi's source is the Rus Rabba in the beginning that lists Yael among the shoftos es Yisrael. Also, Tosfos Yoma 82a-b asks that Yael should have been moser nefesh because gilui arayos is yeihareig.
דלא מיתהניא מעבירה שהטיל בה זוהמא כדמשני גבי יעל בפרק רביעי דנזיר (דף כג:) ובפרק מצות חליצה (יבמות דף קג:) כי פריך והא קמתהניא מעבירה ומפרש כך וכיון דמיתהניא היה לה ליהרג משום גילוי עריות ומשני טובתן של רשעים רעה היא אצל צדיקים ולא
Also the Meiri in San 74b says that yes, Yael would be chayav to be moser nefesh, but saving the klal is mattir.
יש כאן צד אחר להתיר והוא מטעם הנאת עצמן אע"פ שהיה גלוי עריות ופרהסיא וכל שכן ביעל שהיה להנאת עצמו ובצנעה ודנה את עצמה כאנוסה להצלת רבים
So you have the pashtus of the Gemara in Nazir, the explicit Medrash Rus, and two rishonim, who say that she was Jewish. If she was Jewish, then her husband, Chever the descendant of Yisro, was Jewish too.
But the Magen Avraham in his peirush on the Yalkut Shimoni Yehoshua (Zeis Raanan remez 247:9) brings a kashe from a contemporary that if, as the Rama miFano says, that Reb Akiva was the product of the liaison between Yael and Sisra (ואיתא בספר ע"מ להרמ"ע שר"ע בא מסיסרא שבא על יעל אשת חבר הקני והיא בא מיתרו) then we have a problem that Reb Akiva holds that עכו"ם ועבד הבא על בת ישראל הולד ממזר, which would mean that Reb Akiva was chas vesholom raising a problem on his own yichus. So he answers that since the Yalkut there says יש נשים חסידות גיורות הגר אסנת צפרה שפרה פועה בת פרעה רחב רות ויעל אשת חבר הקיני
the simple answer is that she was misgayer after she became pregnant from Sisera. Bottom line is that according to this Magen Avraham, all the talk in the Gemara about her holiness and her mesirus nefesh applied when she was not Jewish.
גם נ"ל דיעל אע"פ שצדקת היתה ומשתבח בה קרא, לא היתה ישראלית, ונראה מפשטי המקראות שחבר הקיני אף אם היה מבני יתרו, לא היה אלא גר תושב
The Nodah biYehuda (דורש לציון סוף דרוש ב) argues on the Magen Avraham because that Gemara in Nazir that talks about היטיל בה זוהמה, makes no sense by a non-Jewish person.
No comments:
Post a Comment