Two years ago, we posted a discussion on the kashrus issues of a new product, the featherless chicken. This is a mutation that occasionally appears in populations of birds, and Professor Cahaner has been working for years to stabilize this mutation. I enjoyed talking to the professor, and I looked forward to the commercialization of this product both because it should be more economical to not have to pluck the chickens and also because I'm disgusted by the feathers left on kosher chickens, an outcome of our not being able to scald them before salting. This queasiness became revulsion after I bit into a piece of fried battered chicken and found that the restaurant, knowing that their sins would be hidden, had made no attempt to clean the piece of chicken inside. It was like biting into a pillow. Since then, I haven't been able to eat anything like it that was not home made. I even have trouble with chocolate coated peanuts.
When we wrote about it, we discussed three kashrus issues:
whether it is treif as a ge'luda because it is missing the natural protection provided by feathers,
whether its just too ugly to be kosher (not a joke),
and Eli raised the Mesorah issue, that it might be viewed as a different species lacking mesorah.
I scoffed. I said "Ha, Eli, nobody would ever say that!" This is how the conversation went-
Despite the author's certainty that nobody could possibly think this is a new species, Eli believes that it remains possible that someone will claim that these birds are so different from standard breeds that they no longer fall under the definition of "Chicken" as far as satisfying the requirement of having a mesora that a particular species of bird is kosher. The definition of species is unclear, as we know from the Muscovy duck and the turkey controversies. From listening to the Professor, it appears that they don't have scales on their legs either, and that, too, might lend itself to a "too different to be called a chicken" argument. I certainly hope not. What it looks like is irrelevant, because a יוצא מן הטהור is טהור, period.
We felt quite comfortable in our opinion, especially since the Get Mekushar was mattir, more or less.
עוף שניטלה נוצתו כשר מרן * ויש אוסרים וטוב להחמיר אם נפלו כולם מיהו אם נפלו נוצותיה מרוב שומן אעפ"י שנשאר ערום כשר כיון דנפלו מרוב שמנו * מור"ם * וכמה פעמים באה לידינו מין תרנגולת ערום ושאלתי ואמרו לי שזה המין כך הוא לעולם אעפ"י שאותה שעה שבא לידינו לא היתה שמנה כ"כ התרנו אותה עפ"י מנהג העולם שאמרו לי ששורש וגזע המין הזה הוא מאמו שהיתה שמנה ונפלו נוצותיה וע"כ בניה גדלים כמוה מתחלתם ולבסוף נעשו שמנים וזה מצוי הוא
The Lamarckian assumption of this psak notwithstanding, the fact is that he's talking about a breed that does not have feathers. Also, I had the יוצא מן הטהור argument, at least if you had a ספר היוחסין and could prove that the mutated breed stemmed from a normally feathered chicken.
Well, guess what. As reported in the JDN, אידישע טעגליכע נייעס , and forwarded to me by Harav Doctor Eli, someone brought just such a chicken to Hagaon Rav Chaim Kanievsky. Victory to Eli, albeit Pyrrhic.
סערת העוף הקֵרֵחַ: הגר”ח קנייבסקי מתנגד לשינוי ב מסורת העופות
אב”ד ‘יורה דעה’ הגאון הגדול הרב שלמה מחפוד שליט”א הציג בפני מרן שר התורה הגר”ח קנייבסקי שליט”א ‘עוף קֵרֵחַ’ תוצאה של מחקר ופיתוח ישראלי שנמשך כ-35 שנה ודן עמו בנושא ההלכתי שבדבר
אלחנן לוריא | 16:02 | כ״ד באלול תשע״ה
כמידי שנה, עלה גאב”ד ‘יורה דעה’ הגאון הגדול הרב שלמה מחפוד שליט”א למעונו של מרן שר התורה הגר”ח קנייבסקי שליט”א להתברך בברכת השנים, ולהעלות בפניו את שאלותיו אודות מערכת הכשרות אותה הוא מנהל. תחילה הציג את בנו הג”ר בניהו שליט”א דיין מומחה בב”ד חשובים בארה”ק וסיפר למרן שליט”א כי הוא יד ימינו ועוזר לו בפיקוח הדוק על השחיטה המהודרת שתחת השגחתו.
בפני מרן שר התורה הונחה שאלה עקרונית הקשורה למסורת העופות הנהוגה בידינו דור אחר דור, ולדין “גלודה”. על שולחנו של מרן שר התורה הונח תרנגול ייחודי. חי, ונקי מכל פלומת נוצות. הגר”ש מחפוד שליט”א סיפר למרן שליט”א ש”עוף קֵרֵחַ זה”, הוא תוצאה של מחקר ופיתוח ישראלי שנמשך כ-35 שנה על ידי פרופסור אביגדור כהנר מהפקולטה לחקלאות ברחובות.
מדובר בעוף מזן “ניו המפשייר”, והמיוחד בזן זה, שצוואר שלו נקי מנוצות, וצבעו אדמוני. אותו פרופסור הצליח בסופו של תהליך להעלים את נוצותיו לא רק בצווארו, אלא גם משאר גופו. בתהליך המחקר, עלה בידו לסלק את קשקשי הרגליים שהם בתי הנוצה, ולאחר מכן הוא נחל הצלחה גם בהבלעת נקודות השומן המסמנות את מיקום הנוצות.
למעשה: בזן העופות בעלי הצוואר האדמוני, דנו הפוסקים בליטא לפני כמאה שנים והתירוהו מדין “מסורת”, וכפי עדותו של הגר”ש מחפוד שליט”א שהוא היה מצוי במשחטות. העוף בנידון דידן הוא תולדה ישירה מאותו עוף שהתירוהו, אך ללא מעורבות יד אדם שמנטרלת את הנוצות. אלא, שלאחרונה ישנה דרישה מצד בעלי הלולים להכניס את פרי פיתוחו של פרופסור אביגדור כהנר לתהליך של גידול ושחיטה. עיקר טענתם הייתה, שעוף זה הינו חסין למחלות הגורמות לטרפות בריאות ובגידים, לבד מעמידותו בחום הקיץ הלוהט.
ואכן: כשהגר”ש מחפוד שליט”א, שחט וניתח עוף זה על חלקיו וגידיו וערך בו בדיקות מקיפות, התברר כי איכותו גבוהה מאד ויש סיכוי רב שחוסנו יתגבר על מחלות הריאות והגידים, דבר שנותן לו הידורים הלכתיים מסויימים ביחס לעופות המצויים כיום.
אולם התלבטותו של הגר”ש מחפוד שליט”א הייתה בשתי שאלות מרכזיות:
א. האם אין איסור “גלודה” חל על עוף זה, או שמא דווקא בנקלף עורו אמרינן “גלודה”.
ב. האם ניתן לסמוך על מסורת אבותיו הקיימת, וגם אם נאמר שכן, האם רשאים אנו לשנות את צורת העוף המסורתי בדמות “עוף שגדל ללא נוצות”,
לאחר שהתפלפלו בסוגיא זו, כשהג”ר בניהו שליט”א מציע ראיות לכאן ולכאן, מרן שליט”א פסק: שאין לנו לשנות ממסורת העופות הרגילים בידינו ואין לקבלו עתה, גם אם הוא נראה כעוף רגיל בכל שאר תכונותיו.
צילומים: עוזי ברק
UPDATE:
I regret writing as if Reb Chaim's psak was a mysterious chumra. I am beginning to understand why he paskened as he did.
First of all, it's important to see the Rogotchover's psak about a type of chicken that had no feathers on its neck:
The Teshuva can be seen at Hebrewbooks.
יום ד' עשי"ת תרס"ג.
[להרב ר' יהודה ליב גרוברט]
קיבלתי מכ' היום, ע"ד התרנגולים [שצווארם אדום וחלק בלי נוצות] אי זה הוי שינוי לומר שהוא מין אחר.
הנה עי' רש"י בכורות ג' ד"ה לא מוכח דשינוי צמר הוי שינוי גבי נדמה ותוס' שם ז' ד"ה זה משמע ג"כ, ועיין חולין קל"ו אם מה שיש שינוי בצמר לא מקרי שינוי שיהיה ב' מינים, וב"ק נ"ה דזוטר קועי' וכו' ל"ה ב' מינים. ובירושלמי פסחים פ"ט דמבואר שם דשה חלק בלי גיזה לא אכפת לן לפסול לקרבן,
אך העיקר כך דהיכי דעי"ז הוא דומה למין אחר הוי נדמה,
ולעניין טמאים אם הוי עופות טמאים בדומה לזה בנוצות שפיר יש חשש, אבל שזה יהיה שינוי לא. עיי' בכורות ו' , גבי חמור שילד מין סוס אימא חמור אדום ע"ש בזה ושם י"ז צמרו קשה, ע"כ דזה ל"ה שינוי, דלימא שהוא מין אחר.
ועיין חולין ס"ב גבי תסיל דכיוון שהוא ג"כ מוצץ אף דאח"כ מקיאה ויונה אינה מקיאה, ל"ה שינוי ורק גבי מדברי וישובי דאם אין בהם שינוי הוי חד מינא ואם יש בהם שינוי הוי תרי מיני, וכמו הך ד ב"ק נ"ה.
ועי' ברמב"ם פ"ט מהל' כלאיים ה אבל לעשות עיי"ז שיהי' ב' מינים לא, עי' בירושלמי מגילה פ"א דממעט מן ציפור כל כנף פרט למרוט אבל בלי קרא הוי בכלל ציפור ודוחק דמייר שנמרט אח"כ.
לכן כיוון שהוא ג"כ מין ישובי ק משום שינוי הנוצות אין שום חשש בזה, ומחמת הטרדה אקצר.
ועי' ירושלמי נדה פ"ג דהוי מחלוקת ר"ש ורבנן אם צפורניו דומים לאמו הוי מין אדם ע"כ כיוון דינו בגופו עי' נדה נ"ה.
1. It is possible, even according to the Rogotchover, that the total absence of feathers means it is a different species, even if it is a genetically trivial mutation. In any case, Reb Chaim Kanievsky is not meshubad to any achron, even the Rogotchover.
2. But, you say, even if it is a different species, it is obviously kosher, because it comes from chickens and has all the simanim of kashrus of chickens. Just because it lost its feathers does not mean that its kurkevan is not niklaf or that it became a doreis. BUT a bird without feathers might be different enough to require its own mesora (despite its obvious status as an of tahor) because of the requirement of mesora even when we know it's not a doreis. The point it that we require a mesora not because we're not sure of how to understand the simanim. We require a mesora just because over time we were makabel to not eat any birds that do not have a mesora. Why we made that kabala does not matter, it was not a conditional kabala.
Additionally, some rishonim hold that within a breed, the male might be tamei and the female tahor, i.e., Rashi's pshat in Tarnegolta de'Agma, in Niddah 50b. So proving that it's of the same breed does not necessarily prove kashrus if there is some clear difference in behavior- or in appearance.
3. Although in Yoreh Deah 79:2 we pasken that טהורה שילדה כמין טמאה מותרת שהיוצא מן הטמא טמא ומן הטהור טהור, so a camel born from a cow is kosher, it is very possible that Reb Chaim is machmir like Tosfos in Niddah 50b that this rule does not apply to oviparous animals. Therefore, although a camel born to a cow would be kosher, an an ostrich born from a chicken would NOT be kosher. So the rule of היוצא מן הטהור טהור will NOT serve in place of a mesora. It will NOT mean that a mesora on the hen counts as a mesora on the chick.
To sum it up:
No feathers gives it the status of a different breed.
This breed, like all breeds of birds, requires a mesorah.
We have no mesora on this breed.
The fact that it's born from a chicken doesn't help, because of Rashi and Tosfos in Niddah.
Therefore, it is assur to eat this kind of bird.
HOWEVER:
Having said all this, it is still, for me, a surprising psak. I would never have thought it is kedai to be machmir to this extent on the issue of mesorah on birds. The whole idea of mesora is a minhag, not a chashash of issur temei'ah, and since there is enough of a smach to say that losing its feathers does not make it a new "kind" that requires a separate mesorah, why be machmir? What would Reb Chaim say about the five-toed Silkie, which has black bones and dark gray meat, or the Sultan or the Polish Crested?
I could understand if a chicken laid an egg and something whose feathers made it look like a vulture came out of it, there would be a problem. But simply losing all its feathers seems relatively minor.
Additionally, Eli pointed out that the Rambam Maachalos Asuros 1:14 and as quoted in YD 82 says that if you can identify all the 24 non-kosher species, you can eat whatever is not one of them. It seems that "knowing what it is not" renders a mesorah unnecessary. If so, then our naked friends should not require a mesorah, because we know for an absolute fact that whatever they may be, they are not one of the 24 minim temei'im.
In the comments, Tal Benschar pointed out that the Avnei Nezer (Yoreh De`ah 1:75:19-21) uses the Gemara in Bechoros to establish a rule, that any two animals that can mate and produce live offspring are proven to be either both Tamei species or Tahor species. Although, as pointed out in the notes, many have said that this is only true for animals and not for birds, the Avnei Nezer says it applies to birds as well. I believe that in my conversations with Professor Cahaner he said that the featherless chickens are fully capable of breeding with common feathered chickens. According to the Avnei Nezer, then, they are 100% kosher and need no special mesora. In other words, for the Gerer Chasidim, these chickens are kosher, period. For Moroccans, who would follow the Get Mekushar, they are kosher. Of course, Rav Chaim Kanievsky is more than competent to pasken differently than the Avnei Nezer and Rav Avraham Ankawa and the Rogotchover, too. Besides that, the Chasam Sofer (Yoreh De`ah 74) says that it is arguable whether the hybridization proof applies to birds.
Regarding, generally, the Hybridization Principle: see
http://www.kashrut.com/articles/ThreeBirds/, especially notes 36 through 43.
which also has application to the Muscovy duck issue, which we discussed here.
In short: Reasons to be mattir:
1. The Rogotchover
2. Tal's Avnei Nezer
3. The Get Mekushar
4. Eli's Rambam in Maachalos Asuros 1:14.
Here's hoping that Rabbi Belsky and American hechsheirim will pasken that it is kosher. As surprising as Rav Kanievsky's psak may be, I wouldn't eat it without a posek of stature being mattir.
Inasmuch as I am an adult, I declined the temptation to title this post Tennessee Birdwalk. Nonetheless, here is a link to that fine old song, including lyrics.
https://www.youtube.com/watch?v=-zSU1ia467Q