Tuesday, March 6, 2012

A Shalach Manos Gift from the Rashash

The Rashash has comments on the Gaon's Ma'aseh Rav, and in #249 he says that he believes that when Reuven sends Shalach Manos to Shimon, and Shimon accepts it, then they both were mekayeim the Mitzva of Shalach Manos.  This is why the mitzva is referred to as משלוח מנות, in a noun form, instead of שולחים מנות, in a verb form.

 סימן רמט עיין מגילה (דף ז) תוד״ה קיימת כו׳. ובטו״א שם בסופו בד״ה וכ״ת ט'. פשיטא מאי קמ״ל כו'. ולענ"ד לולא דמסתפינא הייתי אומר דבר חדש [אף שהוא נגד משמעות גדולי האחרונים] והוא, שכששולח אחד לחבירו קיימו שניהם, הנותן והמקבל, מצות משלוח מנות, כיון דע"י שניהם נעשתה המצוה. והכי דייק לישנא דקרא 'ומשלוח', ולא קאמר 'לשלוח,' עיין רש"י שם. ובזה מדוקדק שפיר 'קיימת בנו', ר"ל, אני ואתה, וזה אשמעינן. ומיושב קושיית רבינו מאי קמ"ל.
וגם יתיישב היטב דברי רש"י בד"ה מחלפי סעודתיהו, אשר כבר צווחו עליו ולא העלו כלום. והכי משמע לי עוד, דהא המג"א (סי' תרצ"ה ס"ק י"א) ורבינו כתבו דמנות דוקא מבושלים וראויים לאכילה, וא"כ קשה טובא, האיך שדר בחזרה מרי ב"מ לרבה זנגבלא ופלפלא, הא אמרינן ברכות דף ל"ו כס פלפלא ביו"כ פטור, וכן כס זנגבלא אמרינן שם דפטור. ואף שיש לדחוק קצת, מ"מ לפי מה שכתבתי אתי שפיר טפי, כיון דכבר קיים המצוה בקבלתו, ולכוונה זו שלח לו דברים הללו להורות דין זה  ודו״ק:


No comments:

Post a Comment