Chicago Chesed Fund

https://www.chicagochesedfund.org/

Thursday, August 18, 2016

Brachos on Mashiach. You'll be Too Busy to Think About It Later

On the way to shul this morning, my grandson, Moishie Eisenberg, asked me what brachos one should make when he sees Mashiach.

I told him that Reb Shlomo Zalman (Minchas Shlomo I, 91:27) was sent a letter from Rav Shmuel Hominer, in which the writer posits four brachos: 



  • חכם הרזים Chacham Harazim, the bracha you make when seeing 600,000 Jews, because certainly there will be at least that many that accompany the Melech HaMashiach.
  • שחלק מחכמתו ליראיו  Shechalak meichachmaso, the bracha upon seeing a wise man.
  • שחלק מכבודו ליראיו Shechalak michvodo, the bracha upon seeing a king.
  • שהחיינו Shehechiyanu.

The question Rav Hominer presented was whether one may combine the two "Shechalak"s, brachos numbers two and three -  into שחלק מחכמתו ומכבודו ליראיו.  Rav Shlomo Zalman says that the general rule is that we don't do portmanteau brachos- we may not combine them. One may combine two brachos only when the primary purpose of the mitzvos or the intent of brachos is identical, which is not the case here.

השי״ת יזכנו מהרה לקבל פני משיח ונברך אי״ה ארבע ברכות: 
א. ברוך... חכם הרזים, שבודאי יהיה  שם ששים רבוא ישראל וכהנה וכהנה עד אין מספד. 
ב. ברוך... שחלק מחכמתו ליראיו. 
ג. ברוך... שחלק מכבודו  ליראיו. 
ד. ברוך... שהחיינו.
 ויש להסתפק אם ברכה ב׳ ג׳ אולי אפשר לכלול ביחד  שחלק מחכמתו ומכבודו ליראיו, או אולי הוי משנה  ממטבע שטבעו חכמים בברכות. 

קבלתי בערב שב״ק מכתבו ולענ״ד הדברים פשוטים,  כללא הוא שאין חותמין בשתים פרט לאותם
 הדברים אשר חכמים ראו אותם כחדא וכמו״ש בברכות  (מ׳׳ט ע״א), וכן מבואר בירושלמי (דמאי פ״ה ה״ב) לענין  תרומות ומעשרות דאע״ג שמברכין על כל אתת בפני  עצמה מ״מ ביחד כוללן ומברך ברכה אתת, וחושבני  דהוא מפני שעיקר הברכה הוא בגלל התיקון כמו  שמברכים על שחיטה ועירובי תצרות ותבשילין, וכיון  שהתיקון הוא ע״י כולם לכן כוללן (אע״ג שתרומת  מעשר היא רק לתיקון המעשר ולא לתיקון כל השיריים).


I believe that he assumed שהחיינו- as opposed to הטוב והמטיב- because it is like seeing a dear friend or child that one has never seen. On the other hand, the Melech Hamashiach will be one of us, as the Chasam Sofer says. In every generation there is an individual that is worthy of being the Mashiach, and his potential will be realized if and when that generation is zocheh. So it could be your neighbor, and a shehechiyanu for meeting a new person would not be appropriate. But it's definitely not less of a simcha than buying a new suit or eating a cherry in June. But in that case, as I said, hatov vehameitiv might be the better choice.


I saw that Lubavitchers discuss whether one should also say גאל ישראל - Ga'al Yisrael, which makes sense, but there seems to be a difference of opinion in disparate publications, some (מה"מ על אגה"ת פי"א נדפס בשיעורים בספה"ת ח"ג עמ' 1277) saying that one would not make that bracha because we already said it in birkos Keri'as Shema. Although that bracha is on the process and this is on the culmination, it's the same idea and the same bracha.  Others (שו"ת לב חיים חלק ב' סימן מ"ב) advocate the bracha.  In any case, (except according to the Rambam,) the same question would apply to saying מחיה המתים.


My son, Harav Mordechai, said that one should also say עושה מעשה בראשית - oseh ma'aseh b'reishis, because Mashiach will be accompanied by the blowing of the horn of the ram that was sacrificed at Har HaMoriah, and that ram was created at dusk of the first Shabbos of the creation, as it says in Pirkei Avos. Anyway, you say that bracha whenever you see a natural wonder, and that would certainly qualify.


Additionally, on the basis of the Pirkei d"Rebbi Eliezer, that the donkey he will be riding on is the son of the Ason that was created on that bein hashmashos, his donkey will be around 5,700 years old, and deserves a bracha too.

פרקי דרבי אליעזר פרק לא
השכים אברהם בבקר ולקח את ישמעאל ואת אליעזר ואת יצחק בנו עמו וחבש את החמור הוא שרכב עליו אברהם הוא החמור בן האתון שנבראת בין השמשות שנ' וישכם אברהם בבקר הוא החמור שרכב עליו משה בבאו למצרים שנ' ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור הוא החמור שעתיד בן דוד לרכוב עליו שנ' עני ורוכב על החמור 

Of course, the easy way out is to say תיקו, because Eliahu HaNavi is supposed to herald the coming of Mashiach, and he will instruct us, לפני בוא יום ה' הגדול והנורא, as to what brachos we need to make.

No comments:

Post a Comment