Thursday, June 19, 2025

Questions for Shlach

1. The meraglim brought back grapes and figs and pomegranates, three of the Shivas Haminim that are the pride of Eretz Yisrael. 13:23

ויבאו עד נחל אשכל ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשנים ומן הרמנים ומן התאנים

Why didn't they bring back the other four- olives, dates, and grain (wheat and barley)?

2. Rachel called her son Binyamin meaning suffering, or mourning. Yaakov kept the basic name but gave it a different meaning- Southerner (Rashi Breishis 35:18), or mighty. In this parsha there are two names that stayed the same or only changed a little but acquired new meaning.

3. The passuk in Tehillim 118:6 says ה' לי לא אירא מה יעשה לי אדם.  Where do we see that fearing an enemy is related to rebellion against Hashem?

4. Hashem called Moshe 'Avdi'. Who else does Hashem call Avdi?

5. The Mitzva of Shechita does not mean one should go find an animal to Shecht. It means that if you want to eat meat, you must shecht the animal. The Mitzva of Tefillin, or lulav, is a personal obligation irrespective of your needs or wants. You have to put on Tefillin. You have to take a lulav. Is the mitzva to be mafrish challah only if you want to eat, like shechita, or a general Mitzvah, like Tefillin, that if you made dough you have to separate Challah even if you have no intention of eating it, like if you make it for play or decoration? The same question applies to Teruma.

6. Is there a mitzva deoraysa to take Challah from flour that grew outside Eretz Yisrael and was made into dough outside Eretz Yisrael.

7. Issur צד on people? It is assur to trap living things on Shabbos. Does this apply to people.

8. Which 5 groups were not included in the gzeira of the Meraglim and were allowed to enter Eretz Yisrael.

9. Not fair because it requires outside knowledge, but What do יתרו עמינדב and יפונה have in common?


1. The meraglim brought back grapes and figs and pomegranates, three of the Shivas Haminim that are the pride of Eretz Yisrael. 13:23

ויבאו עד נחל אשכל ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשנים ומן הרמנים ומן התאנים

Why didn't they bring back the other four- olives, dates, and grain (wheat and barley)?

Reb Meir Simcha in Chukas, 20:5

לא מקום זרע ותאנה וגפן כו'. לא זכר זית שמן ודבש, שכל זה היו טועמין בהמן שטעמו כצפיחית בדבש ולשד השמן, לכן לא זכרו זאת, ומשום זה נשאו המרגלים רק אשכול ומהתאנים והרימונים, ולא מן הזיתים והתמרים, שזה טעמו במן ופשוט.

They only brought back things that were exciting, exotic, things that they did not have every day in the Midbar. The Mahn already had the flavor of oil (olives) and honey (dates) and was lechem, a kind of bread.
Honey (honey in the Torah is date honey) - Shemos 16:31  כזרע גד לבן וטעמו כצפיחית בדבש  
Oil- 2. Bamidbar 11:8 (Oil in the Torah is olive oil)  .והיה טעמו כטעם לשד השמן = זית.
Grain - That's covered by lechem, bread. Lechem in the Torah is davka from wheat and barley, Shemos 16:4, הנני ממטיר לכם לחם מן השמים

A more prosaic answer is that it was harvest season for what they brought back, והימים ימי ביכורי ענבים, and it was not harvest season for the others. Or they didn't make special trips to pick things up, they just took what they came across on their journey. Or they nefariously wanted to imply that the land does not produce the essential foods- grain, oil, and honey (Maharsha Sotah 35a, 
 ודקדקו לסיים בדבר שקר ודיבה "וזה פריה" – שהראום. אבל עיקר חיי הנפש שהם שאר הג' מינים: חיטה ושעורה ושמן – אין בה ".)

2. Rachel called her son Binyamin meaning suffering, or mourning. Yaakov kept the basic name but gave it a different meaning- Southerner (Rashi Breishis 35:18), or mighty. In this parsha there are two names that stayed the same or only changed a little but acquired new meaning.

13:23, ויבאו עד נחל אשכל ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד

13:24, למקום ההוא קרא נחל אשכול על אדות האשכול אשר כרתו משם בני ישראל

The Gaon says it was originally called Nachal Eshkol after its builder, Avraham Avinu’s friend, Eshkol, of the group Aneir, Eshkol, and Mamrei. Henceforth, it was called Nachal Eshkol because of the enormous cluster of grapes they took from there.

דבאמת כאן מתחילה נקרא המקום נחל אשכל על שם איש שהיה נקרא אשכל, כמו (בראשית י"ד, כ"ד) ענר אשכול וממרא. ושם האיש אשכל שעל שמו נקרא נחל אשכל היה אשכל בכתיב חסר, וכפי שכתוב ויבואו עד נחל אשכל, אשכל חסר. לכן, לאחר כריתת האשכול ענבים קראו למקום נחל אשכול מלא בו', שמורה על שני דברים הן על שם האיש, וכן על שם האשכול אשר כרתו משם, ולהכי כתיב ויבוא עד נחל אשכל חסר ואילו למקום ההוא קרא נחל אשכול מלא (פנינים משולחן הגר"א). 

Slightly different from Sefer Haksav v'Hakabala:

עד נחל אשכול. אף שעודנו לא היה שמו כך הזכיר שם זה לפי מה שנקרא המקום ההוא אחר כן על ידי אותו המעשה (הראב"ע), ולרבותינו (במדבר רבה) אשכול אוהבו של אברהם היה (ענר אשכול וממרא והם בעלי ברית אברם), ונקרא אשכול על אודות האשכול שעתידים ישראל לכרות ממקומו, לדעתם היה שמו כך מימים קדמונים בימי אברם והיה נקרא אז נחל אשכול (דער בעזיצטהום אשכול'ס), כלומר אחוזת נחלה וקנין של אשכול, נחל מענין ונחלו נחלה (אייגענטהום), אשכול הוא שם עצם פרטי לאוהבו של אברהם, ושם זה שהיה לו מקודם נשאר לו אבל לא לפי המכוון הראשון כ"א לשם כוונה אחרת ע"ש המאורע ע"ש האשכול אשר כרתו משם, וקראוהו נחל אשכול (דאס טהאל דער טרויבע), נחל ענין עמק ומישור, אשכול על הפרי; ואפשר שלכוונה זו אשכול הראשון הוא חסר וי"ו כמו שם עצם הפרטי שהוא חסר בלך לך (י"ד י"ג) גם (שם כ"ד), ואשכול השני שהוא על הפרי הוא מלא וי"ו, להורות על שנוי המובן שביניהם, וכבר מצאנו שם אחד למקום והוא לכוונת מתחלפות, באברם נאמר (וירא כ"א ל"א) קרא למקום ההוא באר שבע כי שם נשבעו שניהם, וביצחק אמר (תולדות כ"ו), ויקרא אותה שבעה ע"כ שם העיר באר שבע (ע"ש בראב"ע וברמב"ן). ופי' אשכול ענבים, שריג שבו קבוץ ענבים (איינען קאם מיט וויינטרויבען), ולפעמים יבא מלת אשכול לבד בלא מלת ענבים אחריו ויורה על הפרי, כמו (ישעיהו ס״ה:ח׳) התירוש באשכול (מיכה ז׳:א׳), אין אשכול לאכול:


And Yehoshua bin Nun. He was the son of Nun, Ben Nun, but he was called Bin Nun because he was wise, and binun implies binah.  (Ramban Shemos 33:11-

וַאֲנִי חוֹשֵׁב כִּי נָהֲגוּ לִקְרוֹתוֹ כֵּן לְכָבוֹד, כִּי הָיָה הַגָּדוֹל בְּתַלְמִידֵי מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְיִקְרְאוּ לוֹ בִּינוּן, כְּלוֹמַר הַנָּבוֹן, כִּי אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹהוּ, אוֹ יִהְיֶה עִנְיָנוֹ יְהוֹשֻׁעַ שֶׁהַבִּינָה מוֹלִיד, יַעֲשׂוּ "נוּן" מִלְּשׁוֹן "לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמוֹ" (תהלים עב יז):


3. The passuk in Tehillim 118:6 says ה' לי לא אירא מה יעשה לי אדם.  Where do we see that fearing an enemy is related to rebellion against Hashem?

Rabbeinu Bachaya in 14:9 sees this in the passuk  אך בה' אל תמרודו.

אך בה' אל תמרודו. למדך הכתוב שיראת העם הוא מרד בהקב"ה. וכן אמר שלמה המלך ע"ה (משלי כ״ט:כ״ה) חרדת אדם יתן מוקש, החרדה שיחרד האדם מבשר ודם היא הנותנת מכשול ומוקש לנפשו, וכן היא גורמת שישכח האדם להקב"ה, והוא שאמר הנביא (ישעיהו נ״א:י״ב-י״ג) מי את ותיראי מאנוש ימות ומבן אדם חציר ינתן ותשכח ה' עושך.


4. Hashem called Moshe 'Avdi'. Who else does Hashem call Avdi?

14:24, ועבדי כלב

 

5. The Mitzva of Shechita does not mean one should go find an animal to Shecht. It means that if you want to eat meat, you must shecht the animal. The Mitzva of Tefillin, or lulav, is a personal obligation irrespective of your needs or wants. You have to put on Tefillin. You have to take a lulav. Is the mitzva to be mafrish challah only if you want to eat, like shechita, or a general Mitzvah, like Tefillin, that if you made dough you have to separate Challah even if you have no intention of eating it, like if you make it for play or decoration? The same question applies to Teruma.

15:19-20

והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה' ראשית ערסתכם חלה תרימו תרומה

This appears to be only necessary if you want to eat, באכלכם.

In fact, of course, it is a machlokes haposkim by Truma and Challah. The Taz holds it is a general obligation if you make dough. The Magen Avraham and Rav Akiva Eiger hold that it is not obligatory, just that if you don't separate challah and teruma, you can not eat the food.

הט“ז ביו“ד סימן א סקי“ז כתב: אבל בהפרשת תרומה הוה עיקר הברכה על מצות הפרשה לא  על איסור אכילת טבל שהרי מצות ההפרשה חיוב עליו אפילו אם אינו רוצה לאכול מן התבואה עדיין, ע"כ.

ורעק"א שם על השו"ע ס"ז השיג על דבריו וכתב: לא  מצאתי זה, דבפשוטו הוא רק כשרוצה לאכלו אסור עד שהפריש תרומה, ובמג"א רסי' ח' כ"כ לענין חלה עיין שם וה"נ בתרומה. 

 

6. Is there a mitzva deoraysa to take Challah from flour that grew outside Eretz Yisrael and was made into dough outside Eretz Yisrael.

It is not deoraysa. It is a derabanan.

15:19       והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה

Question: in such cases, would you say there is reward on the basis of אינו מצווה ועושה or is purely a mitzva derabanan? Does it make sense for people to attribute such segulos to hafrashas challah in chutz la'aretz?

Answer: I do not know.


7. Issur צד on people? It is assur to trap living things on Shabbos. Does this apply to people.

15:34, ויניחו אתו במשמר, they imprisoned the man who was mechallel Shabbos.

Whether there is an issur tzeida by humans is discussed in the Eglei Tal and אבני נזר קפ'ט סעיף כ'ב. This is something I thought about when I had to chase one of my sons and lock him in his room. 


8.Which 5 groups were not included in the gzeira of the Meraglim and were allowed to enter Eretz Yisrael.

Yehoshua and Calev; the women; Sheivet Levi, who did not join in the sins of the eigel (they even refused to donate their gold,) and the meraglim;  boys under 20 years old; men above 60.


9. Not fair because it requires outside knowledge, but what do יתרו עמינדב and יפונה have in common?

They were Amram's mechutonim.  Amram's children married their children.

Aharon married Aminadav's daughter, Elisheva. 

Miriam married Yefunah's son, Kaleiv. 

Moshe married Yisro's daughter, Tziporah. 

No comments:

Post a Comment