והעבירו תער על כל בשרם (ח , ז)
פירש רש"י מצאתי בדברי רבי משה הדרשן לפי שנתנו כפרה על הבכורות שעבדו ע"ז והיא קרויה זבחי מתים והמצורע קרוי מת הזקיקם תגלחת כמצורעים.
קשה בדברי רש"י שלדעתו הבכורות שעבדו ע "ז הם שצריכים תגלחת ולא הלויים, וכן לא מצינו כלל שעובדי ע"ז מתגלחים.
ונראה מטעמי מצות גילוח אצל מצורע הוא , דכיון שדיבר לשון הרע בקשה תורה להרחיקו מבני אדם אל מחוץ למחנה ויתגלח, שיהא משונה משאר בני אדם עד שיהיו דוחים אותו מפני מראהו , ומעתה שנתרחק מבני אדם ירגיל עצמו לרסן דיבוריו ולא יכשל בלשון הרע .
ונראה שטעם זה גם הוא אצל בני לוי שיגלחו שערות ראשם ויראו שונים ונבדלים מיתר בני העם להיות קודש לעבודת ה' , והיינו שלא יתפעלו מבזיונות אלא ידעו שהם צבא ה' , ולעם נראים כמצורעים , וכן בני תורה בימינו כשבט לוי נבדלים מן העם , והתבדלות זו - כתגלחת הלויים , היינו לחזק בלומדי התורה עובדת היותם שונים ונתבעים לשחות נגד הזרם השקפות תעתועים , ונגד זרם ההנהגות החמרניות, ולהם קובע דעת תורה לבד, אף שאחרים מסתכלים עליהם בבוז כמצורעים , ואשרי חלקם שזכו להתקרב לאלקינו ית"ש , וזהו הטעם ששבט לוי גילחו כמצורע שיהיו מוכנים גם לכך .
Only twice in the Torah we find that one has to shave his entire body - a Metzora during his re-entry to society, and the Leviim during their initial inauguration. What is the connection?
Bechoros did avoda zara,
Bechoros did avoda zara,
Avoda Zara ≈ meisim,
Meisim ≈ Metzora,
Metzora is shaved,
Leviim ≈ Bechoros,
Leviim ≈ Bechoros,
Therefore, the Leviim had to be shaved.
Rav Moshe haDarshan's drush is interesting. It would be nice if you could, but you can't make a shaliach for penance. For vidui, maybe. For Tshuvas HaMishkal or redemptive affliction - nope. So we need to understand what Rav Moshe haDarshan has in mind. But what does Rav Sternbuch mean? Since when does a metzora do taglachas in order to distance him from people? The Metzora doesn't shave his hair during his expulsion. On the contrary, he has to let his hair grow long for the term of his expulsion - his hair has to be paru'ah. Only after he has completed the first stages of his Tahara process and he is allowed to come home, only then does he shave his hair. At that point, he is being integrated, not isolated. How can you say that taglachas metzora is intended to reinforce his isolation?
Maybe he means that davka when he is allowed to rejoin society, his penitential lesson of isolation has to be reinforced. The first step is isolation through expulsion. The second step is isolation while being surrounded by others who enjoy the benefits of each other's company. If that is what he means it needs editing. Instead of saying
בקשה תורה להרחיקו מבני אדם אל מחוץ למחנה ויתגלח, שיהא משונה משאר בני אדם עד שיהיו דוחים אותו מפני מראהו
he should have said
אחרי שהותר לבוא בקהל הצריכו תורה לגלח כדי שיהא משונה עד שיהיו דוחים אותו מפני מראהו ומעתה שנתרחק מבני אדם ירגיל עצמו לרסן דיבוריו ולא יכשל בלשון הרע
In any case, it doesn't really matter what Rav Sternbuch meant to say. I think this is a decent pshat in Reb Moshe haDarshan.
No comments:
Post a Comment