Friday, November 28, 2025

Questions for Vayeitzei

1. Yaakov put up a Matzeiva at the Har Hashem in Beis El in 28:18.

וישכם יעקב בבקר ויקח את־האבן אשר־שם מראשתיו וישם אתה מצבה ויצק שמן על־ראשה

We find the same thing in the next parsha, Vayishlach, where he returns to Beis El, Hashem changes his name to Yisrael and renews the brachos, and it says

ויעל מעליו אלהים במקום אשר־דבר אתו

ויצב יעקב מצבה במקום אשר־דבר אתו מצבת אבן ויסך עליה נסך ויצק עליה שמן

ויקרא יעקב את־שם המקום אשר דבר אתו שם אלהים בית־אל

Was it a mizbeiach for bringing korbanos or was it just a structure built to honor Hashem?  


2. Where do we see that וישכם בבוקר does not mean he woke up but instead means he did something early in the morning, as soon as he could. As Rashi says in 24:3 by Avraham, it means

וישכם. נִזְדָּרֵז לַמִּצְוָה (פסחים ד'): As the Gemara there says

כל היום כולו כשר למילה, אלא שזריזין מקדימים למצות, שנאמר: ״וישכם אברהם בבקר״.


 3. When Yosef brought Ephraim and Menashe to Yaakov, in 48:10, it says he kissed them and hugged them,  וישק להם ויחבק להם. Where do we find someone else who first hugs and then kisses, and why. 


4. Every child of Leah was named with a reference to Hashem - with one exception. Who is it, and why?

 

5. In 16:2, Sarah decided to give Hagar to Avraham to be a surrogate mother, and she said "Perhaps I will be built up through her."  בא נא אל שפחתי אולי אבנה ממנה

Here, in 30:3, Rivka suggests the same thing, but with certainty. בא אל שפחתי ותלד על ברכי ואבנה גם אנכי ממנה.

How do you explain the difference?

 

6. In Chayei Sara, 24:50, two people answer a question and the response uses a singular then a plural:

ויען לבן ובתואל ויאמרו מיהוה יצא הדבר

We have exactly the same form in this Parsha.

 

7. In Toldos,  we find that Yitzchak sealed his deal with Yishmael by eating bread with him. Also in 26:26-31, we find that Yitzchak sealed his covenant with Avimelech by joining them in a meal.

ואבימלך הלך אליו מגרר ואחזת מרעהו ופיכל שר־צבאו

ויאמר אלהם יצחק מדוע באתם אלי ואתם שנאתם אתי ותשלחוני מאתכם

ויאמרו ראו ראינו כי־היה יהוה  עמך ונאמר תהי נא אלה בינותינו בינינו ובינך ונכרתה ברית עמך

אם־תעשה עמנו רעה כאשר לא נגענוך וכאשר עשינו עמך רק־טוב ונשלחך בשלום אתה עתה ברוך יהוה

ויעש להם משתה ויאכלו וישתו

וישכימו בבקר וישבעו איש לאחיו וישלחם יצחק וילכו מאתו בשלום

Where do we find this concept of sealing an agreement with a seuda in this parsha.

 

8. How many dreams are there in the parsha?

_______________________________________________________




 1. Yaakov put up a Matzeiva at the Har Hashem in Beis El in 28:18.

וישכם יעקב בבקר ויקח את־האבן אשר־שם מראשתיו וישם אתה מצבה ויצק שמן על־ראשה

We find the same thing in the next parsha, Vayishlach, where he returns to Beis El, Hashem changes his name to Yisrael and renews the brachos, and it says

ויעל מעליו אלהים במקום אשר־דבר אתו

ויצב יעקב מצבה במקום אשר־דבר אתו מצבת אבן ויסך עליה נסך ויצק עליה שמן

ויקרא יעקב את־שם המקום אשר דבר אתו שם אלהים בית־אל

Was it a mizbeiach for bringing korbanos or was it just a structure built to honor Hashem?  


 -- See the end of the parsha where it says clearly that the oil was to anoint the structure, not a korban.

31:13

אנכי האל בית־אל אשר משחת שם מצבה אשר נדרת לי שם נדר עתה קום צא מן־הארץ הזאת ושוב אל־ארץ מולדתך

So, apparently, it was built as a monument to Hashem, not to bring korbanos. There is nothing like this, the idea of building a structure as an act of commemoration or worship, after Mattan Torah. (Moshe built twelve matzeivos at mattan torah, but over there it says they were for korbanos. Shmos 24:4

ויכתב משה את כל־דברי ה' וישכם בבקר ויבן מזבח תחת ההר ושתים עשרה מצבה לשנים עשר שבטי ישראל

וישלח את־נערי בני ישראל ויעלו עלת ויזבחו זבחים שלמים ל ה' פרים

Just speculation: Perhaps they were specific to Beis El because the concept of matzeiva appears twice in the dream- 28:12-13

ויחלם והנה סלם מצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכי אלהים עלים וירדים בו

והנה ה נצב עליו

However: The Rashbam in 28:18 says it was a meshicha as preparation for when he comes back and is able to bring korbanos there, as a bama, and as a beginning of Binyan Beis HaMikdash:

ויצק שמן על ראשה - ומשח אותה לקדשה להקריב עליה קרבנות בשובו, כדכתיב במשכן וכליו: וימשחם ויקדש אותם וכן מוכיח לפנינו. אנכי האל בית אל אשר משחת שם מצבה וגו' יהיה בית אלהים לקורבנות.

The Ramban in 28:18 says it was for hakrava, but only for pouring liquids, for Nesachim.

And the Brisker Rov, brought in Shai LaTorah, brings that the Tur asks 

אבנים שנשתמש בהם הדיוט אסורין למזבח

and the Rov answers, based on the Ramban, that 

מזבה ומזבח שני שמות הן, וחלוקין הם בעיקר יסודן... ודין אסורין למזבח לא נאמר במצבה. 


2. Where do we see that וישכם בבוקר does not mean he woke up but instead means he did something early in the morning, as soon as he could. As Rashi says in 24:3 by Avraham, it means

וישכם. נִזְדָּרֵז לַמִּצְוָה (פסחים ד'): As the Gemara there says

כל היום כולו כשר למילה, אלא שזריזין מקדימים למצות, שנאמר: ״וישכם אברהם בבקר״.

 -- We see this from Yaakov’s vayashkem. He dreamed, then he woke up in shock at having slept in such a holy place, and then it says vayashkem.  It is not logical that he went back to sleep a second time.

Rav Tzvi Pesach Frank shows clearly that vayashkeim does not necessarily mean woke up from the pesukim in Sam I 15:10-12

ויהי דבר ה אל־שמואל לאמר

נחמתי כי־המלכתי את־שאול למלך כי־שב מאחרי ואת־דברי לא הקים ויחר לשמואל ויזעק אל ה כל־הלילה

וישכם שמואל לקראת שאול בבקר ויגד לשמואל לאמר בא־שאול הכרמלה והנה מציב לו יד ויסב ויעבר וירד הגלגל

Reb Moshe says otherwise.


 3. When Yosef brought Ephraim and Menashe to Yaakov, in 48:10, it says he kissed them and hugged them,  וישק להם ויחבק להם. Where do we find someone else who first hugs and then kisses, and why. 

 -- 29:13

 ויהי כשמע לבן את שמע יעקב בן אחתו וירץ לקראתו ויחבק לו וינשק לו.

Rashi says that Lavan was hoping that Yaakov had purses full of money on his body, and he frisked him. 

The Netziv says that Ephraim and Menashe were standing right there, so he kissed them first, but Lavan was not next to Yaakov, so he had to reach out to him first.  

העמק דבר בראשית פרק כט פסוק יג 

ויחבק לו וינשק לו. וכתיב תחלה ויחבק לו ואח"כ וינשק לו, וכן כתיב להלן שם, ולא כדכתיב להלן מ"ח י' גבי יעקב ובני יוסף וישק להם ויחבק להם, היינו משום שבמקום דמיירי שבא מרחוק ובעודו מרחוק מושיט ידו לחבק ומתקרב יותר ומנשק, משא"כ בני יוסף שהיו עומדים סמוך ליעקב, על כן היה תחלה מנשקם ואח"כ הוסיף לחבקם עכ''ל

 


4. Every child of Leah was named with a reference to Hashem - with one exception. Who is it, and why?

 -- 

ותקרא שמו ראובן כי אמרה כי ראה ה בעניי

כי שמע ה כי שנואה אנכי ויתן לי גם את זה ותקרא שמו שמעון

ותאמר עתה הפעם ילוה אישי אלי כי ילדתי לו שלשה בנים על כן קרא שמו לוי

תאמר הפעם אודה את ה על כן קראה שמו יהודה

נתן אלהים שכרי אשר נתתי שפחתי לאישי ותקרא שמו יששכר

ותאמר לאה זבדני אלהים אתי זבד טוב הפעם יזבלני אישי כי ילדתי לו ששה בנים ותקרא את שמו זבלון

Rav Chaim Kanievsky says this is a support for Rashi by the birth of Levi who says that it was the Malach Gavriel who named Levi as a Shaliach of the Ribono shel Olam, so there was no need to invoke the Shem Hashem. That’s why by all it says vatikra shemo except Levi, where it says kara.

 

5. In 16:2, Sarah decided to give Hagar to Avraham to be a surrogate mother, and she said "Perhaps I will be built up through her."  בא נא אל שפחתי אולי אבנה ממנה

Here, in 30:3, Rivka suggests the same thing, but with certainty. בא אל שפחתי ותלד על ברכי ואבנה גם אנכי ממנה.

How do you explain the difference?

 -- Maybe she was relying on Sarah's success. The Netziv there says that Sarah never intended to adopt Hagar's child, because she looked down on her. Here, on the other hand, Rachel intended to raise the child as her own, as we see in תלד על ברכי.

אולי אבנה ממנה. רחל אמרה ותלד על ברכי ואבנה גם אנכי ממנה. הכונה בזה שהיא תגדל את הולד ותהא כאלו ילדה. משא״כ שרה לא חפצה לגדל בן שפחתה. ע״כ אמרה אולי אבנה. שיהיה לי איזה זכות וזכרון טוב באותו זרע:



6. In Chayei Sara, 24:50, two people answer a question and the response uses a singular then a plural:

ויען לבן ובתואל ויאמרו מיהוה יצא הדבר

We have exactly the same form in this Parsha.

 -- 31:14

ותען רחל ולאה ותאמרנה לו



7. In Toldos,  we find that Yitzchak sealed his deal with Yishmael by eating bread with him. Also in 26:26-31, we find that Yitzchak sealed his covenant with Avimelech by joining them in a meal.

ואבימלך הלך אליו מגרר ואחזת מרעהו ופיכל שר־צבאו

ויאמר אלהם יצחק מדוע באתם אלי ואתם שנאתם אתי ותשלחוני מאתכם

ויאמרו ראו ראינו כי־היה יהוה  עמך ונאמר תהי נא אלה בינותינו בינינו ובינך ונכרתה ברית עמך

אם־תעשה עמנו רעה כאשר לא נגענוך וכאשר עשינו עמך רק־טוב ונשלחך בשלום אתה עתה ברוך יהוה

ויעש להם משתה ויאכלו וישתו

וישכימו בבקר וישבעו איש לאחיו וישלחם יצחק וילכו מאתו בשלום

Where do we find this concept of sealing an agreement with a seuda in this parsha.

 -- 31:53-4

אלהי אברהם ואלהי נחור ישפטו בינינו אלהי אביהם וישבע יעקב בפחד אביו יצחק

ויזבח יעקב זבח בהר ויקרא לאחיו לאכל־לחם ויאכלו לחם וילינו בהר

I believe this is a reason it is so important to eat bread at a bris milah.


8. How many dreams are there in the parsha?

 -- 3.

1) יעקב dreamed of מלאכים on the סולם

2) יעקב’s dream that gave him the idea for the plan with the sheep and that Hashem told him to go home.

3) Lavan’s dream in which 'ה warns him not to harm יעקב.

 

 

No comments:

Post a Comment